Advies: positief, buiten budget
Samenvatting van de aanvraag
“Het Rotterdamse Dutch Double Bass Festival is het enige publieksfestival ter wereld dat wordt geprogrammeerd rondom de contrabas, basgitaar en direct verwante instrumenten, met als doel om van iedere muziekliefhebber een basliefhebber te maken! Het festival, dat eens in de twee jaar plaatsvindt in Theater Zuidplein in Rotterdam-Zuid, verwelkomt in een bruisende festivalsfeer meer dan 16 optredens in twee dagen tijd, variërend van klassiek tot jazz, hiphop, pop en global music. We geven een podium aan musici uit Nederland en van over de gehele wereld, van jong talent tot grote sterren. Naast solo bassisten ook bands en ensembles geleid door bassisten. Naast de optredens brengen we Q&A’s, masterclasses, Ateliers in Residence, tentoonstellingen en een bas-bioscoop. DDBF biedt een ruimhartig podium aan talent. Het instrument (in al zijn verschijningsvormen en de daaruit voortvloeiende verschillende muziekstijlen) brengt een divers publiek samen tijdens de twee festivaldagen. Het festival, dat inmiddels op weg is naar haar vijfde editie, staat voor internationale topkwaliteit, diversiteit in muziekstijlen en toegankelijkheid.
Dutch Double Bass Festival is opgericht door klassiek solo bassist James Oesi, van oorsprong uit Zuid-Afrika. Zakelijk Leider is Robert Soomer (tevens Artistiek Manager Metropole Orkest). DDBF wordt georganiseerd door de Culturele ANBI Stichting Dutch Double Bass Festival, dat via een bestuursmodel werkt. DDBF onderschrijft de Code Diversiteit & Inclusie, Fair Practice Code en Governance Code Cultuur.
Voor de periode 2025-2028 wil DDBF zich nog meer verankeren in het Nederlandse festivallandschap. Kern van DDBF blijft onveranderd. Het doel is om in deze periode het publiek aanzienlijk te vergroten door de programmering verder te diversifiëren (meer stijlen toevoegen) en multidisciplinaire elementen toe te voegen. Daarnaast wordt er verder ingezet op marketing om het publieksbereik te vergroten. Ook wil DDBF haar positie in Rotterdam Zuid versterken door meer zichtbaar te zijn in de wijk door middel van participatie en educatieve activiteiten. We zoeken de samenwerking met buurtpartners (o.a. De Hillevliet, Misiconi en SKVR), Rotterdamse partners (o.a. Codarts en Rotterdam Philharmonisch Orkest) en nationale partners (o.a. Componist des Vaderlands en NPO Klassiek). DDBF wil groeien naar 3000 bezoekers per editie en een digitaal bereik van 250.000 views van het online videomateriaal per editie.
Daarnaast heeft DDBF in de periode 2025-2028 de ambities om de activiteiten rondom talentontwikkeling verder uit te breiden, met een Contrabas Concours , een Junior editie en gratis baslessen voor 4 jonge bewoners van Rotterdam Zuid.
Voor de periode 2025-2028 wil DDBF ook inzetten op een gezonde financieringsmix, met een groter aandeel publieksinkomsten, speciale aandacht voor sponsorinkomsten, het opzetten van een ‘vrienden’-structuur en het blijven onderhouden van een goede relatie met de private fondsen.”
Artistieke en inhoudelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als goed. De breedte van de programmering van het Dutch Double Bass Festival getuigt van een breed zicht op het muzikale landschap. Dutch Double Bass Festival benoemt een krachtige line-up in zijn voorstel met aansprekende programma’s met een mooie fusie tussen (met name) jazz, wereldmuziek en klassiek. Het past bij het centrale uitgangspunt van het festival: de bas in al haar verschijningen. In de leiding van het festival zit veel ervaring. Tegelijk is het geheel erg afhankelijk van de huidige artistieke leiding. De ambitie van het festival is groot en breed, wat vraagt om een breed programmateam. In de programmering laat Dutch Double Bass Festival zien dat het inzet op een hoogstaand festival met aansprekende programmaonderdelen voor meerdere doelgroepen. De strategie om doelgroepen te bereiken is alleen niet helder uitgewerkt. Uit het plan blijkt geen duidelijke kennis van de samenstelling van het publiek dat nu bereikt wordt. De ambitie op de groei in bereik is fors: van circa 700 naar 3000 bezoekers. Door de brede stijlen kan het festival in potentie verschillende publieksgroepen aanspreken, maar hoe al die publieksgroepen benaderd worden is niet uitgewerkt. Dat het festival tweejaarlijkse plaatsvindt maakt het extra lastig om publiek op te bouwen en te behouden.
Het festival is in de ogen van de commissie niet uniek in zijn soort. Er zijn meerdere festivals die zijn gebaseerd op één instrument en het is binnen al deze festivals gebruikelijk om breed te kijken naar de stijlen en vormen waarin het instrument een rol in de muziek speelt. Wat het bijzonder maakt is dat de bas geen vanzelfsprekend solo-instrument is. Het is daarom bewonderenswaardig dat er telkens interessante programma’s zijn samengesteld. Het idee om in de ‘off-jaren’ een juniorfestival voor talentontwikkeling op te starten is slim.
Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline
De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als voldoende. Dutch Double Bass Festival geeft in het plan aan dat ze verbinding wil maken met de stad. Veel van de verbindingen die worden gelegd en in algemene zin worden toegelicht zijn gerelateerd aan de locatie van het festival, namelijk het Theater Zuidplein. Die meerwaarde is niet geheel toe te rekenen aan het Dutch Double Bass Festival. Daarnaast worden wel enkele eigen projecten met de omgeving opgezet. Wat hierover wordt gezegd is kort en bondig en dat geeft weinig inzicht in de meerwaarde van alle diverse samenwerkingen. Dat geldt ook voor de opsomming van allerlei partners uit het culturele veld. Veel van de partners die in de tekst genoemd worden zijn voor een festival als Dutch Double Bass Festival logische partners uit de muziek en festival hoek.
Het Dutch Double Bass Festival toont durf in de programmering en de opzet van het festival. Dutch Double Bass Festival toont nieuwe vormen van muziek met de bas in de hoofdrol, muziek vormen die niet breed bekend zijn en poogt om talent ontwikkeling via een concours te stimuleren. De commissie ziet potentie voor innovatie, maar plaatst de voornoemde voorbeelden eerder in de categorie inventief dan innovatief. Veel past ook goed bij het principe van een instrumentfestival, en passend bij de reguliere praktijk van een podiumkunstenfestival.
Dutch Double Bass Festival ziet het werken aan diversiteit en inclusie als een work in progress. Er is een geloofwaardige intrinsieke motivatie en alle p’s van de Code Diversiteit & Inclusie komen uitgebreid aan de orde. Het wordt alleen niet duidelijk hoe divers het huidige en beoogde publiek daadwerkelijk is. Hier ontbreekt een goed marketingplan. Aandachtspunten ten aanzien van een divers publieksbereik zijn zeer algemeen, zoals het actiever betrekken van buurtgenoten en het extra aandacht besteden aan het bereik onder bepaalde doelgroepen. De meeste aandachtspunten hebben betrekking op diversiteit in de programmering. Het is echter positief dat Dutch Double Bass Festival aandacht besteedt aan vrouwen die bas spelen. In het idee van het concours ziet de commissie in potentie meerwaarde op het gebied van internationalisering.
Zakelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als zwak. Het huidige team achter het festival is klein in omvang en in het plan ontbreekt een visie op hoe Dutch Double Bass Festival de organisatie verder wil ontwikkelen. Terwijl er duidelijk versterking nodig is op bijvoorbeeld marketing en organisatie strategie. Het is begrijpelijk dat het festival streeft naar een stabielere organisatiestructuur met voldoende middelen om medewerkers marktconform te betalen en nieuwe expertise aan te trekken. Dat is een ambitie, waarvan het belang wel duidelijk is.
De naleving van de codes is redelijk. Een deel van de aspecten van de Fair Practice Code wordt benoemd, duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkelingen worden bijvoorbeeld niet genoemd. Hoe met fair pay wordt omgegaan is niet geheel transparant aangezien er meerdere richtlijnen en cao’s worden gehanteerd. De oprichters geven bovendien voorrang aan de oprichting van het festival, dan aan een eerlijke beloning voor zichzelf. Dat is sympathiek, maar niet de bedoeling. Dutch Double Bass Festival reflecteert op alle aspecten van de governance maar wordt daarin niet expliciet. Punten zoals periodieke zelfevaluatie en het functioneren van de directie worden niet genoemd.
Het festival is een biënnale en daardoor zijn de voorlopig cijfers voor 2023 zeer beknopt meegeleverd. Dutch Double Bass Festival behaalde voor het eerst een positief resultaat bij de derde editie in 2021. De vierde editie in 2023 werd geconfronteerd met financiële uitdagingen, zoals lagere inkomsten uit fondsenwerving, wat leidde tot bezuinigingen op het programmeringsbudget en de marketing. Wat er bekend is over de bedrijfsvoering, wijst op een nog wisselvallige exploitatie, die soms mee- en soms tegenvalt. Door het verlies in 2023 is het eigen vermogen gedaald naar € 163,-. Op de totale omzet van circa € 180.000,- in 2023 komt ongeveer € 120.000,- uit subsidies. Dutch Double Bass Festival is daarmee voor twee derde afhankelijk van subsidies. Ongeveer 11 procent komt uit kaartverkoop en ongeveer 22 procent uit giften en donaties. Dat laatste kan gezien worden als een goede prestatie, maar het geheel toont toch een kwetsbaar beeld.
De groei en verbreding van het programma blijken ook uit de stijging van de begroting. Hieruit spreekt een groot vertrouwen over de kaartverkoop, terwijl resultaten uit het verleden van de voorgaande edities hier niet altijd aanleiding toe geven. Ook zet het festival behoorlijk hoog in wat betreft subsidies. Gezien de hoge ambities voor publieksbereik en gebrekkige marketing beoordeelt de commissie de continuïteit als zwak.
Geadviseerd bedrag
De commissie adviseert het gevraagde subsidiebedrag toe te kennen.