Advies: positief, binnen budget
Samenvatting van de aanvraag
“HOTEL MODERN is het Rotterdams makerscollectief van uitzonderlijke beeldende theatervoorstellingen. Uniek is de manier waarop maquettekunst, poppenspel en muziek worden samengesmeed tot indringende verhalen. Het resultaat zijn fantasievolle, confronterende en aangrijpende voorstellingen die de toeschouwers vanuit een macroperspectief naar de wereld, haar bewoners en haar geschiedenis laten kijken.
De makers zijn op zoek naar verbroedering. Niet zoetsappig of moraliserend, maar door op een poëtische manier confronterend te zijn en daarmee een brug te slaan. Terugkerende thema’s zijn: de mensheid en haar absurde gedragingen, oorlog en genocide, kolonialisme, het leven van outsiders, de kwetsbaarheid van cultuur, de stad. Hotel Modern coproduceert met partners als ITA en Staatsoper Stuttgart en is in binnen- en buitenland te zien in de kleine, midden- en grote zalen. Gemaakte producties blijven op het repertoire. Wereldwijd blijft er vraag naar Hotel Moderns belangwekkende repertoirevoorstellingen. In Rotterdam is het gezelschap te vinden in Theater Rotterdam, in wijktheaters en op verschillende locaties in de stad.
Ambities en projecten 2025-2028
Migratie is een urgent en fascinerend thema in onze maatschappij, waarin een breed scala aan verhalen schuilt. Hotel Modern gaat artistieke samenwerkingen aan met makers met een diverse culturele achtergrond, en draagt daarmee bij aan het maken van een meerstemmig verhaal als vertrekpunt voor de toekomstige geschiedenis, dat een eenzijdig perspectief van daders of slachtoffers overstijgt. Met schrijver/theatermaker Abdelkader Benali, zelf opgegroeid in Rotterdam, maakt Hotel Modern ‘Abdelkader klaagt de geschiedenis aan’, een visueel rechtbankdrama waarin het door de Westerse geschiedschrijving wegpoetsen van de grote historische rol van moslims in Europa wordt rechtgezet. In ‘Molukse Verhalen’ maakt de groep met de Rotterdams-Molukse Spoken Word artiest Darsay een reis door de geschiedenis van Nederland en de Molukken. Darsay reflecteert hierop in zijn teksten waarin hij verwoordt hoe het is om vandaag een Molukse Nederlander te zijn. Hotel Modern zet een nieuwe stap in haar ontwikkeling op het gebied van live-animatie-theater en technologie, in coproductie met Innovation:Lab. maakt de groep de Virtual Reality voorstelling de ‘Hel van Moira’, waarbij muziek wordt gemaakt door topmusici met een vluchtelingenachtergrond. Hierbij wordt samenwerking gezocht met festival O. in Rotterdam. Ook staat de deur open voor jong talent: Lore Mechelaere (1997) maakt onder de hoede van Hotel Modern een jongerenvoorstelling waarmee ze het taboe wil doorbreken rond het bespreken van depressie onder jongeren.
We zijn vaste bespeler van Theater Rotterdam, waar we onze nieuwe producties en repertoire spelen, het Hotel Modern Festival organiseren en de jaarlijkse 4-meiherdenking met een opvoering van Kamp voortzetten. Hotel Modern bereikt een diversiteit aan publiek en breidt die uit in samenwerking met partners zoals Museum Maluku. Naast de lokale aanwezigheid, die we uitbreiden met optredens in de Laurenskerk en op Podium Islemunda, een productie met Theater Babel, is er landelijk bereik met speelplekken in heel Nederland en is de internationale uitstraling en ambitie onverminderd stevig: repertoire als ‘De Grote Oorlog’ en ‘Kamp’ speelt over de hele wereld, en met ‘Abdelkader klaagt de geschiedenis aan’ verwachten we optredens in Marokko en in Europese landen met Marokkaanse gemeenschappen.”
Artistieke en inhoudelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als zeer goed. Met groot vakmanschap schept Hotel Modern unieke eigen werelden met als vaste middelen poppenspel, live animatie, film, maquettes en muziek. De toevoeging van levende vertellers, acteurs of musici zorgt voor een boeiende interactie tussen live spel, ambachtelijk handwerk en technologie. De groep blijft zich vernieuwen door steeds nieuwe samenwerkingen aan te gaan met performers, kunstenaars, regisseurs en componisten. Voor de komende vier jaren is het gezelschap van plan om het vakmanschap te verdiepen door zich onder meer te richten op gaming, VR en AR. Over het doel daarvan schrijft de aanvrager: “Waar bij de coproducties met ITA en Staatsoper Stuttgart de live animatiefilms nog los stonden van de spelers en de zangers, zoeken we in onze komende voorstellingen naar meer interactie tussen de performers en de beeldende scènes.” Hiervoor staan nieuwe samenwerkingen op stapel met onder meer Innovation:Lab. De commissie vindt dit opwindende ontwikkelingen die passen bij de aard en ambitie van Hotel Modern. De bijzondere vorm van het werk heeft ook bij complexe verhalen veel zeggingskracht voor een breed publiek, wat blijkt uit het feit dat veel van de voorstellingen al jaren op het repertoire staan en steeds weer volle zalen trekken.
De artistieke koers van Hotel Modern toont een verschuiving naar meer persoonlijk theater voor kleinere zalen en festivals. Het “verbinden van persoonlijke verhalen aan het grote web van de geschiedenis”, zoals Hotel Modern het treffend omschrijft, zorgt dat het werk veel mensen direct aanspreekt. Door te werken met mensen uit verschillende gemeenschappen, zoals Abdelkader Benali, spoken word artiest Darsay en het inclusieve gezelschap Theater Babel verschaft Hotel Modern zich een directe ingang in deze gemeenschappen. Heel bewust kiest het gezelschap voor de kleine/middenzaal en festivals waardoor een direct contact met publiek mogelijk is, wat nog versterkt wordt met de waardevolle meet & greets en randprogrammering.
De intense beeldverhalen en de unieke werkwijze van Hotel Modern kennen een grote oorspronkelijkheid. De commissie vindt het gezelschap voorbeeldstellend in hun ambacht. Het gezelschap wil het werk ook steeds in nieuwe vormen naar het theater brengen. De voortrekkersrol blijkt uit het feit dat hun werk aan de kunstvakopleidingen vast onderdeel is van de lesstof. De leden geven hun kennis ook zelf door aan jongere generaties; zo maakt Lore Mechelaere in 2028 een werk en werkt het gezelschap met studenten via de Laboratoria in 2026 en 2027. Over de overdracht van het specifieke métier had de commissie graag meer concreets gelezen.
Hotel Modern is niet alleen voor Rotterdam of Nederland uniek, maar wordt wereldwijd uitgenodigd. De commissie beoordeelt de bijdrage aan internationalisering als zeer goed; op vooraanstaande festivals in vele landen is het gezelschap een zeer waardevolle vertegenwoordiger van Rotterdam en ons land. De strategie van Hotel Modern om internationaal uit te breiden, inclusief het spelen op virtual reality festivals en het verkennen van nieuwe speelplekken zoals in Marokko, toont ambitie en zin om grenzen te verleggen.
Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline
De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als goed. De innovatieve kwaliteiten van Hotel Modern helpen de stad Rotterdam op de kaart te zetten als plek voor vernieuwing in het culturele landschap. Het gezelschap verrijkt het aanbod in de stad met een frisse en pakkende vorm van theater. De technologische integratie opent ook nieuwe mogelijkheden voor publieksinteractie. Te denken valt aan de toepassing van VR en AR zoals in De hel van Moira.
Wat minder duidelijk is hoe de Laboratoria voor jonge makers worden ontwikkeld en hoe de kennisoverdracht vorm krijgt in de samenwerking met studenten van het Rotterdam Art and Science Lab (RASL). De aanvraag geeft een beeld van de samenwerking, waarin met de studenten een multidisciplinair werk wordt gemaakt over het thema ‘thuis’ en waarvoor de studenten verhalen ophalen in de wijken. Maar de commissie had graag gelezen op welke manier de artistieke kern de jonge makers gaat meenemen in hun werkwijze waarin het handwerk, de live aanwezigheid en film en technologie bij elkaar komen. Dat neemt niet weg dat Hotel Modern een ijkpunt is op het gebied van live animatietheater.
De interconnectiviteit is groot. Hotel Modern draagt bij aan het culturele ecosysteem in de stad met bewuste keuzes voor passende samenwerking bij elke voorstelling. Het gaat om banden binnen het culturele veld zoals O. Festival, WORM, Theater Babel, het Landverhuizersmuseum en Museum Maluku, maar ook om samenwerkingen met het onderwijs en het maatschappelijke domein zoals de Willem de Kooning Academie, het Rotterdam Arts and Sciences Lab (RASL), het Stadsarchief, Joods Maatschappelijk Werk, House of E-sports en MIND, bij de voorstelling over depressie bij jongeren. Het gezelschap schrijft over het waarom van de samenwerkingen treffend: “In onze voorstellingen krijgen mensen van verschillende achtergronden onvermoede kanten van elkaar te zien, en kunnen ze elkaar wezenlijk leren kennen. Daarmee zijn we een bindend element tussen gemeenschappen in de stad.”
Hotel Modern gaat de komende jaren met alle nieuwe stukken in Rotterdam in première en van daaruit op tournee, waar mogelijk ook internationaal. Het gezelschap spreidt de aanwezigheid in de stad door ook te spelen op Circusstad Festival, in Podium Islemunda in Rotterdam IJsselmonde, de Grote of Sint Laurenskerk en op scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarmee worden ook lichtere doelgroepen bereikt.
De inclusiviteit en diversiteit schuilen in de maatschappelijke thema’s die Hotel Modern aansnijdt in de persoonlijke verhalen van de makers met wie wordt (samen)gewerkt. Via hun netwerken vindt het gezelschap een weg naar meer inclusieve publieken. Een voorbeeld is het inzetten van Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond voor het verspreiden van publiciteitsmateriaal voor de voorstelling Abdelkader klaagt de geschiedenis aan. Er wordt gebruik gemaakt van influencers en sleutelfiguren in specifieke gemeenschappen zoals vlogger Uriël Matahuhelemual die zich inzet voor de voorstelling Molukse Verhalen. Wat betreft de marketing vermeldt het gezelschap voor elke productie een eigen strategie te zullen ontwikkelen. Het plan geeft geen expliciete omschrijvingen van beoogde publieksgroepen met bijbehorende strategieën. Wel biedt Hotel Modern in de samenwerking met Theater Rotterdam kortingen voor een jonger publiek en Startende Cultuurspeurders.
Zakelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als goed. Hotel Modern is een kleine, flexibele organisatie die zich inzet voor transparantie, goed bestuur en ethische bedrijfspraktijken, zoals blijkt uit de omgang met de Fair Practice Code en de Governance Code Cultuur. Het gebruik van externe toetsing en het aanstellen van een vertrouwenspersoon dragen bij aan een professionele en ethische bedrijfscultuur. Wel valt de commissie op dat het bestuur maar een verplichting van twee vergaderingen per jaar heeft opgenomen.
In 2023 werd Hotel Modern lid van werkgeversorganisatie Nederlandse Associatie voor Podium Kunsten (NAPK). De cao Toneel en Dans wordt gehanteerd. Dit geldt zowel voor de vaste medewerkers als voor de freelancers. Honoraria voor zzp’ers worden bepaald door matching van het salarisniveau cao Toneel en Dans, vermenigvuldigd met factor 1,5 voor zelfstandigentoeslag. De kunstenaars ontvangen een vergoeding op basis van de herijkte richtlijnen van Platform Arbeids Culturele en Creatieve Toekomst (ACCT). Er zijn geen onbetaalde krachten werkzaam. Hotel Modern voldoet hiermee aan de vereisten voor fair pay.
Het gezelschap toont ook focus op inclusiviteit, diversiteit, en duurzaamheid in zowel de organisatorische structuur als de artistieke uitvoeringen. Het team heeft zich geschoold ter bewustwording van diversiteit en inclusie en veilige omgangsvormen. Ook in de invulling van vacatures is er aandacht voor diversiteit. Extra aandacht gaat komende jaren uit naar het aantrekken van jonge makers. Hiervoor organiseert Hotel Modern in 2026 en 2027 een Laboratorium en start het gezelschap een samenwerking met RASL.
De uitgangspositie voor de financiële bedrijfsvoering is goed. De beheerlasten en activiteitenlasten worden in de meerjarenbegroting duidelijk toegelicht. De begroting voor 2025-2028 laat een vergelijkbaar beeld zien als 2022. Daarin voerde Hotel Modern nog wel een coproductie op met Staatsoper Stuttgart, die een uitzonderlijk hoge bijdrage leverde, die in deze gemiddelde begroting voor vier jaar geen evenknie heeft.
Voor de periode 2025-2028 wordt daarnaast rekening gehouden met een kleine daling van de eigen inkomsten van 1 procent ten opzichte van 2022. Deze wordt met name veroorzaakt door de afname van het aantal producties en presentaties. Een nieuw initiatief dat bijdraagt aan de eigen inkomsten is de vriendenvereniging Hotelgasten. Met het maken van producties voor alleen de kleine en middelgrote zaal, en ruimte voor eventueel nog een coproductie, is de begroting realistisch. Wel stijgt het totale subsidieaandeel in de financieringsmix van 75,6 procent van de baten in 2022, naar 87,1 procent van de totale baten in 2025-2028. De afhankelijkheid van de subsidies neemt daarmee fors toe, waarmee de risicospreiding verslechtert ten opzichte van 2022. Hotel Modern geeft aan dit niet prettig te vinden en verwacht de komende jaren succesvol een beroep te doen op private fondsen. Maar uit de plannen blijkt niet duidelijk hoe deze fondsen worden benaderd. Daarmee ziet de commissie in het vinden van private fondsen een potentieel knelpunt.
De commissie ziet dat de kwaliteit van de financieringsmix verslechtert, maar dat de aanvrager zich inspant om cofinanciering te vinden. Hotel Modern heeft een gezond financieel trackrecord en beschikt over financiële buffers, waarmee de continuïteit voor de komende jaren is gewaarborgd.
Geadviseerd bedrag
De commissie adviseert om het subsidieniveau van 2024 te handhaven.