Advies: positief, binnen budget
Samenvatting van de aanvraag
“House of Knowledge (HoK) ondersteunt jong Rotterdams talent dat zich richt op de muziekstromingen van black origin door langdurig in hen te investeren. We begeleiden talentvolle jongeren met veel individuele aandacht naar het professionele werkveld. Dit doen we zowel op Rotterdams als op internationaal niveau, en zowel op artistiek en zakelijk als op persoonlijk en mentaal vlak. Met onze programma’s en ons team ondersteunen we jonge makers en artiesten, versterken we hun positie in het werkveld en creëren we voor hen tegelijkertijd een Rotterdamse thuisbasis. Hun muziek verrijkt het Rotterdamse cultuuraanbod voor ons jonge ‘urban’ publiek; we presenteren een nieuwe lichting artiesten met een nieuwe sound en visie voor het publiek om te ontdekken.
Afgelopen jaar vierde HoK haar eerste lustrum, een bijzonder moment. We zijn gegroeid als organisatie, hebben de pandemie met elkaar doorstaan en we voelen ons gezien en gedragen door onze community. HoK biedt een omgeving waar talenten verder kunnen groeien, een safe space waar zij zich thuisvoelen. We hebben ons in Rotterdam bewezen als factor van betekenis en als instelling met groeipotentieel.
Aankomende cultuurplanperiode gaan we hier volop mee door: we bouwen verder aan onze Rotterdamse community voor music of black origin. Als hub creëert HoK ruimte voor divers uitzonderlijk talent. HoK biedt een plek waar zij verder kunnen groeien. Een plek waar autodidacten en geschoolde talenten samenkomen, waar de kennis in huis is en waar talenten zich verder kunnen ontwikkelen. HoK gelooft in de kracht van persoonlijke aandacht als het gaat om talentontwikkeling en de hub is hierbij een enorm belangrijk instrument. In de komende cultuurplanperiode streven we ernaar om onze fysieke hub ofwel thuisbasis uit te bouwen. Samen met gelijkgestemde organisaties als HipHopHuis faciliteren we een plek waar we jongeren verwelkomen en ondersteunen.
Aanvullend organiseren we uiteenlopende activiteiten voor Rotterdams talent, van sessies en masterclasses naar een uitwisselingstraject en toewerken naar een grote live show. Ook willen wij een groei faciliteren in het aantal podiumpresentaties. Zo kunnen wij onze jonge publieksgroep nog beter bedienen. Hiernaast lopen er gesprekken met CultuurCampus en Koninklijk Conservatorium Den Haag om samen een Associate Degree te ontwikkelen. Op deze manier willen we het gat tussen mbo-opleidingen en kunstvakopleidingen beter overbruggen waar talent vaak spaak op loopt. Een ander product waar HoK volop mee bezig is is de Mental Health Toolkit. Met de toolkit willen we professionals die met jong talent werken equiperen om problemen te signaleren en handvatten geven om de juiste vervolgstappen te nemen.
Tot slot is het voor HoK nodig om haar team uit te breiden om zo een volgende stap te kunnen maken. HoK wil verder professionaliseren, want dit is een belangrijke stap in het bereiken van haar doelen. We groeien niet alleen in het aantal medewerkers, maar ook als het gaat om onze deskundigheid. Hiervoor is een hogere bijdrage vanuit het Cultuurplan cruciaal. We hopen van harte dat ons meerjarenbeleidplan de dringende noodzaak van HoK voor talenten, het publiek en de sector op een overtuigende manier voor u belicht.”
Artistieke en inhoudelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als zeer goed. Hoewel er meer partijen in Rotterdam zijn die talentontwikkeling binnen Music of Black Origin (hierna: MoBO) als kernactiviteit hebben, onderscheidt House of Knowledge (hierna: HoK) zich door een langdurige en brede investering in de talenten. De oprichters hebben goede kennis van de (professionele) muziekwereld waarin ze talenten willen laten landen, evenals van de eigenschappen en vaardigheden die de talenten nodig hebben om zich in die wereld te kunnen manifesteren. HoK ontwikkelt een heldere mix aan activiteiten over drie lijnen: voor groot publiek, voor de community en ten behoeve van individuele begeleiding. Voor die begeleiding worden onder meer (inter)nationale experts aangetrokken; in de programmabeschrijving komen voldoende goede voorbeelden naar voren.
Als gevolg van gebeurtenissen uit de praktijk en studies naar het mentale welzijn van creatieven is HoK zich gaan toeleggen op mental health. Dat leidde onder meer tot de ontwikkeling van een toolkit waarmee begeleiders en coaches de gereedschappen krijgen aangereikt om hun talenten om te laten gaan met onder andere podiumvrees, stress en paniek. Ook elders in het plan toont HoK aandacht voor het mentale welzijn van een kwetsbare groep makers. HoK werkt daarin samen met overtuigende namen uit de zorg en psychologie, en haakt aan op ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. Kennisdeling is een kernwaarde. De zorg om de bestendiging en verbetering van het vakgebied blijkt ook uit de concrete gesprekken die HoK voert met Cultuurcampus en het Koninklijk Conservatorium om samen een Associate Degree te ontwikkelen.
HoK richt zich op een divers publiek qua leeftijd en culturele achtergrond. Naast het ondersteunen van jongeren zet HoK zich in voor de positie van de grootstedelijke jongerencultuur als geheel. Onderzoek van Rotterdam Festivals toont dat HoK de primaire doelgroep goed bereikt. Dat spreekt ook uit het plan: HoK toont zich zelfbewust over de keuzes in bereik. De commissie waardeert de ambitie om effectmetingen uit te voeren bij de doelgroep, met behulp van nog te ontwikkelen monitoring- en evaluatie-instrumenten.
De commissie waardeert de holistische aanpak van HoK. Deze is zichtbaar op alle niveaus. Missie, visie, activiteiten en doelgroepen sluiten helder op elkaar aan en leiden geloofwaardig tot evenwichtiger speelveld voor talenten binnen MoBO. Integraliteit is evenzeer zichtbaar in de activiteiten zelf, met een combinatie van ondersteuning op artistiek, zakelijk, persoonlijk en mentaal gebied. Ten slotte is de samenwerking gericht op kennisdeling, en op verbetering en versterking van de scene. Daarbij wordt teruggegrepen op monitoring, evaluatie en leren (gezamenlijk onder de noemer MEL) en externe expertise. HoK streeft ernaar de keten van talentontwikkeling in niveau 3 en 4 te stroomlijnen en doet hier concrete ingrepen toe. De commissie is ervan overtuigd dat de organisatie die rol goed op zich kan nemen.
Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline
De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als goed. HoK heeft veel verschillende partnerships op verschillende niveaus. Lokaal richten de samenwerkingen zich op het bieden van een sterke basis aan jonge Rotterdamse artiesten en makers. Daarin werkt HoK samen met zowel grassroots initiatieven als traditionele instellingen in Rotterdam. Praktisch huurt HoK ruimte bij het Hiphophuis, en verhuist de organisatie mee naar de nieuwe plek in het centrum. Op nationaal en internationaal niveau werkt HoK met verschillende organisaties samen die een rol spelen binnen de infrastructuur voor talenten, onder de noemer ‘De Hub’. De commissie waardeert de wijze waarop de organisatie zich inzet voor het bestendigen, stroomlijnen en verduurzamen van de gefragmenteerde keten van talentontwikkeling. De resultaten van de trajecten worden op kwalitatieve en zichtbare plekken met het publiek gedeeld.
Ook domeinoverstijgend is de samenwerking overtuigend: de partnerschappen met het onderwijs zijn concreet uitgeschreven en ambitieus. Voor de Mental Health Toolkit werkt HoK samen met welzijnsorganisaties. Naast de samenwerking gericht op het ondersteunen van talenten zit HoK op verschillende plekken aan tafel om de positie van grootstedelijke jongerencultuur te versterken.
HoK is gestart door in een gat in de keten van talentontwikkeling te springen, en dat op innovatieve, flexibele en creatieve wijze te doen. Hoewel deze trajecten inmiddels niet meer uniek zijn, zijn deze nog steeds onderscheidend door diens duur en aandacht voor andere aspecten van het leven van jongeren.
Uit het meerjarenbeleidsplan wordt duidelijk dat de aanvrager de Code Diversiteit & Inclusie omarmt, en met de programmering het gevoel van vertegenwoordiging nastreeft bij de beoogde publieksgroepen. De commissie ziet het als essentieel dat HoK geen onderscheid maakt tussen geschoolde talenten en autodidacten. In het publieksbereik ligt de focus vooral op het bereiken van een jong publiek. Specifieke aandacht is er voor jongeren met een migratieachtergrond, LGBTQIA+ jongeren, autodidacten, mbo’ers en mensen die minder te besteden hebben. Te oordelen naar de ingevoegde tabel, waarin het bereik is gesegmenteerd volgens het doelgroepenmodel van Rotterdam festivals, slaagt HoK erin een breed publiek te bereiken, met een flink aandeel van de light doelgroepen.
Zakelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als goed. HoK bestaat inmiddels vijf jaar en is in die korte tijd op indrukwekkende wijze gegroeid tot een professionele organisatie met meerdere werknemers. Bestuur en directie lijken toegerust om die groei in de toekomst voort te zetten. De organisatie leunt evenwel sterk op de directie en is daardoor kwetsbaar; personeelsuitbreiding is noodzakelijk. Die uitbreiding en professionalisering van het team wordt ook genoemd als een van de ambities, maar het hoe en wat worden niet goed beschreven.
Op de codes zijn flink wat aandachtspunten te benoemen: onder meer het werven van een externe vertrouwenspersoon, betere fysieke toegankelijkheid van de locatie, het ontwikkelen van een eigen functiehuis en het inzichtelijk maken van de vergoedingen (hoewel duidelijk is dat de organisatie voldoet aan de vereisten van fair pay). Die worden dan ook geagendeerd. Ten aanzien van de Code Diversiteit & Inclusie valt op dat HoK geen gewenste verbeteringen met betrekking tot het personeel heeft benoemd. De boeken tonen een goede financiële positie met toereikende buffers. HoK genereerde in 2022 nog 50 procent eigen inkomsten, met name dankzij inkomsten uit producties en van grote afnemers zoals het Albeda College en de Herman Brood Academie.
Voor de komende jaren wil de organisatie een professionaliseringsslag slaan door het toevoegen van met name zakelijke ondersteuning, fondsenwerving en administratie. De commissie ondersteunt die ambitie. Het meerjarenbeleidsplan bevat een goede toelichting op de wijziging van bedrijfsactiviteiten. Het subsidieaandeel stijgt naar 79 procent door de cultuurplanaanvraag voor 2025-2028 en de subsidieaanvraag bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Ondanks een daling van de eigen inkomsten streeft HoK naar het vinden van andere manieren om inkomsten te vergaren voor het voortzetten en verder laten groeien van de programma’s. De conclusie luidt daarom dat de begroting een toereikende vertaling is van de plannen. De commissie vindt het wel opmerkelijk dat het meerjarenbeleidsplan niet ingaat op de op handen zijnde verhuizing, samen met het Hiphophuis. Die verhuizing zal in veel opzichten impactvol zijn.
Voor de periode 2025-2028 neemt de afhankelijkheid van subsidies voor HoK fors toe. De inspanningen die HoK wil uitvoeren om cofinanciering te vinden zijn evenwel uitgebreid toegelicht en geloofwaardig. De organisatie heeft sinds 2022 – te oordelen naar de verwachtingen voor 2023 en 2024 in de begroting voor de periode 2025-2028 – een aanzienlijke groei doorgemaakt, waardoor aansluiting op de meerjarenbegroting voor de komende cultuurplanperiode realistisch lijkt. Over het geheel bieden de plannen voldoende basis om vertrouwen te hebben in de continuïteit van de organisatie.
Geadviseerd bedrag
De commissie adviseert om het subsidieniveau 2024 aan te vullen met een bijdrage à €43.000,-, voor de gewenste professionaliseringsslag. Dat leidt tot een totaal geadviseerd subsidiebedrag van afgerond € 190.000,-.