Advies: positief, binnen budget

  • Geadviseerd subsidiebedrag: € 150.000,-
  • Gevraagd subsidiebedrag: € 150.000,-

Samenvatting van de aanvraag

“In 2019 werd IMPACT opgericht door Stefanie Vermeiren met als doel een onafhankelijk ontwikkelingsplatform te creëren voor creatieve makers. IMPACT is ontstaan in samenwerking met Podium Islemunda, in Rotterdam-Zuid (IJsselmonde). Het streven was een inclusieve community te vormen voor ongehoorde makers, waar experiment, kwetsbaarheid en authenticiteit centraal staan. IMPACT, als autonome stichting, biedt ondersteuning aan veelbelovende makers, zowel in hun creatieve als ondernemende ontwikkeling. De focus ligt op talentontwikkeling, waarbij IMPACT fungeert als verbindende schakel tussen makers en de bestaande cultuurinfrastructuur.
De uitdaging in de cultuursector is de kloof tussen nieuwe makers en de bestaande infrastructuur. Huidige ontwikkelingstrajecten zijn vaak verbonden aan specifieke artistieke signatuur en ontoegankelijk voor veel makers. IMPACT biedt vrije ontwikkelruimte zonder de druk van vastomlijnde producten, waarbij rust, tijd en individuele aandacht cruciaal zijn. De unieke positie van IMPACT maakt het zowel binnen Rotterdam als landelijk een bijzondere speler. IMPACT richt zich op makers met fantastische ideeën die het systeem als belemmerend ervaren. Het proces van ‘kladversie’ naar concreet plan wordt bij IMPACT gewaardeerd. De organisatie fungeert als een warm bad en veilige omgeving voor professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Voor de periode 2025-2028 wil IMPACT zich richten op het verstevigen van talentontwikkeling en haar community-functie. De aanvraag benadrukt:

  • Een autonoom platform dat niet gebonden is aan één theater of cultuurhuis.
  • Een aangepaste organisatievorm die aansluit bij de behoeften van makers en gelijkwaardige samenwerking mogelijk maakt.
  • Prioriteit voor de ontwikkeling en doorstroom van makers met artistieke vrijheid en financiering.
  • Een brede, multidisciplinaire doelgroep met aandacht voor diversiteit en inclusiviteit.
  • Beoordeling op basis van professionele ambities in plaats van leeftijd.
  • Een focus op het snijvlak van artistiek en zakelijk, met aandacht voor ondernemerschap.
  • Een werkplek en focus op Rotterdam Zuid.

IMPACT’s visie benadrukt de impact van (podium)kunsten op connectie, mentale gezondheid en optimisme. Naast emotionele waarde heeft kunst ook commerciële waarde, en IMPACT wil bijdragen aan een betere verdeling van middelen in de sector. De organisatie stimuleert ondernemerschap en ziet kansen om het huidige systeem te verbeteren.

De doelstellingen die IMPACT nastreeft zijn het creëren van kansengelijkheid, het bijdragen aan een gezonde cultuursector, het vergroten van toegang tot kennis en faciliteiten en het verenigen van artistieke- en zakelijke kwaliteiten. Kernwaarden zoals nieuwsgierigheid, inclusiviteit en verandering vormen de basis van de organisatie. De strategie van IMPACT omvat het bieden van ontwikkelingstrajecten (makerstrajecten en coaching) en publieke activiteiten (presentaties), het fungeren als schakel tussen makers en de cultuursector (matchmaker), en het actief bijdragen aan positieve veranderingen binnen de sector.

Voor de periode 2025-2028 zijn de ambities helder: de organisatie wil haar functie in Rotterdam verstevigen, trajecten verfijnen, banden met culturele partners versterken en de uitstroom van makers succesvoller maken. Ook plant IMPACT uitbreidingen, zoals de ZOZ Academy, en streeft naar een meetbare impact en een stabielere backoffice door personeelsuitbreiding. Structurele ondersteuning vanuit de gemeente Rotterdam is hierbij essentieel.”

Artistieke en inhoudelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als goed. IMPACT bestaat pas sinds 2019 en heeft zich in een razend tempo ontwikkeld. Podium Islemunda is de vaste partner; daarnaast is er een programmapartnerschap met Het Nieuwe Luxor. De organisatie springt in een gat in het aanbod op het gebied van ondernemerschap, dat naar eigen zeggen te weinig wordt meegenomen in het kunstvakonderwijs. IMPACT verzorgt een ontwikkeltraject voor de maker. De benadering omvat intensieve begeleiding, coaching en het bieden van ontwikkelingskansen, met aandacht voor zowel artistieke als zakelijke ontwikkeling. Dit wordt verder versterkt door inzet op community building, inclusiviteit en het creëren van kansen voor makers vanuit diverse achtergronden en disciplines.

De commissie is te spreken over het helder geformuleerde plan en het even goed doordachte aanbod van de organisatie. Er zijn ervaren coaches aan de organisatie verbonden om de makers te begeleiden in hun trajecten. Daarnaast laat het meerjarenbeleidsplan zien dat de organisatie wat betreft fondsenwerving ook de goede coaches in huis heeft. IMPACT heeft specifieke criteria waarmee het de coaches selecteert. Die criteria zijn afgestemd op de visie en missie om een passende begeleiding voor het talent te bieden. De commissie plaatst enige vraagtekens bij het feit dat excellerende makers al na één jaar meedraaien ingezet kunnen worden als coach bij de trajecten. Niettemin biedt de beschrijving van de activiteiten, coaches en organisatie, alsmede de betrokkenheid van het Fonds ZOZ, vertrouwen in de competenties van de organisatie om de activiteiten en ambities waar te maken.

IMPACT verwijst bij de doelgroepen die ze wil bereiken naar het doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals. De organisatie wil de eigen zichtbaarheid verbeteren, de positie verstevigen en ook buiten Rotterdam-Zuid impact maken. De organisatie is daartoe in gesprek met andere gemeenten. De contacten met overheden, fondsen en subsidiegevers, en samenwerkingen met culturele instellingen in de stad, tonen een proactieve houding. Het bereik is evenwel nog klein. In de aanvraag staat op pagina 12 een tabel die dat bereik enigszins vertekent: deelnemers en deelnames worden hier door elkaar gehaald. Een algemeen publiek (bestaande uit bijvoorbeeld de achterban van makers) is secundair: primair wil IMPACT het werkveld en potentiële deelnemers bereiken. Het marketingplan is zeer beknopt en rept dan toch ineens over het bereiken van algemeen publiek. De strategie daarvoor is niet overtuigend. De zeggingskracht ten aanzien van de deelnemers is goed.

IMPACT biedt door de integratie van maatschappelijke missies binnen hun artistieke activiteiten een fris en relevant perspectief. Er is geen voorstellingsdruk, in tegenstelling tot vrijwel alle andere aanbieders: ook dat is verfrissend. IMPACT benadert de trajecten als voortdurend work-in-progress.
De interdisciplinariteit en de mogelijkheden tot kruisbestuiving beschouwt de commissie als een kracht, maar ook als een risico: is het voor zo’n kleine en jonge organisatie mogelijk om op alle disciplines van meerwaarde te zijn?
Ondertussen zijn er 33 makers uitgestroomd. Er wordt niet getoond waar zij terechtgekomen zijn; dat is jammer. IMPACT geeft ten slotte aan dat ze ook het talent van nieuwe organisatoren, producenten etc. ontwikkelen. De commissie vindt dat interessant, maar krijgt weinig inzicht in het hoe en wat.

Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline

De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als goed. IMPACT heeft een geschikt netwerk voor wat de organisatie doet en beoogt. Dat schept vertrouwen in de haalbaarheid van de ambities. Veel van de samenwerkingen zijn duurzaam ingestoken, zoals met podia, programmeurs en Fonds ZOZ. Samenwerking met andere domeinen ontbreekt nog enigszins, maar er wordt een duidelijke intentie uitgesproken om samen te werken met het kunstvakonderwijs (Codarts, MBO Theaterschool, KCR). Daarnaast worden er maatschappelijke partners genoemd, zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin. Het doel van die samenwerking, evenals de uitwerking ervan, blijft echter onduidelijk. Ook onduidelijk is of er met de andere partijen genoemd op pagina 16 van het meerjarenbeleidsplan sprake is van bestaande samenwerking, of dat het om plannen gaat.

De innovatie schuilt volgens de commissie in de open, veilige en holistische benadering van IMPACT. De organisatie zet de makers centraal, en probeert zo min mogelijk voor hen in te vullen. Dit in tegenstelling tot veel andere aanbieders, die qua output veel van makers verwachten. De commissie acht ruimte scheppen voor experiment niet per se innovatief: the proof is in the eating of the pudding. Daarvoor is het nog wat vroeg. Het is jammer dat een betere toelichting op de stimulering van organisatietalent ontbreekt: dat is werkelijk een onderscheidend element. De potentie van IMPACT is echter kraakhelder en de commissie ziet uit naar het vervolg.

Het bereiken van diverse doelgroepen is summier beschreven. Het lijkt erop dat de deelnemende makers IMPACT zelf vinden, en niet andersom. De makers zijn van diverse achtergronden, maar dat lijkt dus eerder een bijkomstigheid dan gevolg van beleid. Bij de selectie van deelnemers let IMPACT wel op pluriformiteit binnen de groep, maar de organisatie legt niet uit op welke wijze. IMPACT gaat enigszins gratuit met het thema om door te concluderen dat de diversiteit van makers geborgd is door de (oorspronkelijke) basis in IJsselmonde en het opereren op Zuid. De thema’s en verhalen die IMPACT behandelt tonen wel een representatie van culturele diversiteit. Ook de voorbeelden uit de praktijk zijn divers. De commissie had van een club als deze een meer gepassioneerd betoog op dit thema verwacht.

Zakelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als goed. Voor de kleine organisatie die er nu staat is de output kwalitatief en kwantitatief goed. IMPACT heeft met een klein team in korte tijd een goed doordacht traject opgezet, waarbij de directeur een voortrekkersrol vervult. Zij is 100 procent gedetacheerd vanuit Podium Islemunda. Het kernteam bestaat uit coaches en ontwikkelaars, maar er is weinig fte voor coaches in verhouding tot de andere functies. De organisatie wil het kernteam uitbreiden met een extra programmacoördinator en twee marketingmedewerkers. De plannen voor een uitbreiding van marketing gaan vooral over social media. De commissie vindt dat de focus beter zou kunnen liggen op een uitbreiding van de coaches. De algehele toelichting van de codes is te vaag en niet concreet genoeg, zowel in realisatie als in doelen voor de aankomende cultuurplanperiode. In het meerjarenbeleidsplan wordt genoemd dat IMPACT cao’s en honorariumrichtlijnen ‘respecteert’. Onduidelijk blijft echter of dat zich ook concreet vertaalt naar vergoeding volgens een cao.

IMPACT is een jonge organisatie, maar wordt tot nu toe sterk gedragen door subsidie van de gemeente Rotterdam en andere partners. Het is wenselijk dat de afhankelijkheid van publieke subsidies minder groot zal zijn in de toekomst: de huidige 80 procent is stevig en maakt kwetsbaar. IMPACT presenteert een beperkte groei ten opzichte van eerdere jaren. De begroting oogt realistisch bij de plannen. De relatie met de twee gewenste structurele subsidienten is duurzaam. De begroting is goed toegelicht en getuigt van realiteitszin. IMPACT kiest ervoor te groeien over de gehele breedte van de organisatie; én investeren in meer menskracht voor de organisatie én investeren in meer budget voor activiteiten, dus voor talentontwikkeling.

IMPACT verwacht een verbetering van de financieringsmix ten aanzien van eigen inkomsten (35 procent) tegenover subsidies (65 procent). Op directe inkomsten verwacht de commissie verdere inspanningen: de publieksinkomsten voor 400 mensen bedragen € 1.000,- op jaarbasis, oftewel € 2,50 per kaartje. IMPACT heeft een realistische begroting ingediend voor 2025-2028. Vertrouwen wekt de – naar verwachting – duurzame relatie met de subsidiegevers gemeente R’dam en Fonds voor Cultuurparticipatie. De relatie met het private Fonds ZOZ is ook duurzaam en reeds geëffectueerd voor 2025-2028.

Geadviseerd bedrag

De commissie adviseert het gevraagde subsidiebedrag toe te kennen