Advies: positief, binnen budget
Samenvatting van de aanvraag
“Met het mozaïek als metafoor en Rotterdam als podium en inspiratiebron raken wij mensen onverwachts met muziek, performance en kunst. Motel Mozaïque is een bewegend en altijd groeiend mozaïek van mensen, kunst, cultuur en muziek. De onderdelen van het mozaïek staan op zichzelf en wij verbinden ze tot een verhaal, een opzwepend concert of een adembenemende dansvoorstelling. Onze missie vertalen wij naar 3 kernactiviteiten: MOMO Festival, ons driedaags multidisciplinair stadsfestival, MOMO Concerts, de Rotterdamse concertserie, en MOMO Create waar talentontwikkeling centraal staat. Onze artistieke signatuur, die gekenmerkt wordt door meerstemmigheid, verwondering en actualiteit, vormt de basis voor alle drie de kernactiviteiten.
MOMO Festival is ons multidisciplinair kunstenfestival met muziek als basis. Ons startpunt is het presenteren van autonome kunst via een meerdaags programma met muziek, performance, beeldende kunst, guided tours, talks en workshops, op uiteenlopende en onontdekte plekken in de stad Rotterdam. Het kloppend hart is het gratis toegankelijke MOMO Playground, met een kleinere, maar volwaardige dwarsdoorsnede van het programma. MOMO Festival is een ontdekkingstocht naar de nieuwe ontwikkelingen in de (pop)cultuur en de stad. Dit resulteert in uiteenlopende presentaties, van een concert in het theater, een dansperformance midden op straat naar workshops en talks op MOMO Playground. Hierin maken we gewaagde keuzes, werken we samen met Rotterdamse community’s en blijven we onze bezoekers verrassen.
MOMO Concerts is de succesvolle concertserie waarbinnen grotere en/of actuele muziekacts worden geboekt voor een concert in de stad. Waar in Rotterdam een ‘groot’ eigen poppodium ontbreekt, slaan we de handen ineen met verschillende partijen, zoals Rotown, Live@Bird en LantarenVenster, en maken we gebruik van de prachtige locaties die onze stad rijk is, zoals Theater Rotterdam, Maassilo en Arminius. Deze in Nederland unieke samenwerking zetten wij de komende periode door én we leggen de accenten binnen dit programma net anders door nadrukkelijker concerten te presenteren die passen bij onze artistieke signatuur. Daarnaast zetten we volop in op concerten op bijzondere en ‘nieuwe’ locaties zoals de Laurenskerk, Depot en Theater Zuidplein. We letten hierbij ook beter op de spreiding in de stad en het aanbod in de wijken. Op deze manier benutten we bestaande locaties in de stad optimaal en vinden we voor elke act een passend podium en publiek.
Tot slot MOMO Create: vanaf het begin investeren wij in (jonge) makers en nieuwe projecten. Van een podium bieden aan talent, de co-creatie van producties van verschillende artiesten naar het verzorgen van unieke residencies en het ontwikkelen van de Young Talents Club.
Sinds 2021 heeft Motel Mozaïque dit ondergebracht in kernactiviteit MOMO Create. Naast talentontwikkeling draait het binnen MOMO Create om makers ruimte bieden om hun verhaal te vertellen.
Onze aandacht voor talentontwikkeling zal in de komende periode onverminderd zijn. Ook durven we te dromen van MOMO HQ: dé plek van waaruit MOMO Festival en MOMO Concerts worden georganiseerd, en waar coachingsessies en repetities/try-outs plaatsvinden. In de periode 2025-2028 bouwen we verder aan deze droom door vanuit een gelijkwaardige plek te groeien en hierbij onze bezoekers te blijven raken.”
Artistieke en inhoudelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als uitmuntend. Motel Mozaïque (hierna: MOMO) heeft zich sinds de oprichting in 2001 meer dan bewezen als nieuwsgierig en grensverleggend kunstenfestival. De commissie vindt het prijzenswaardig dat MOMO zich telkens weer weet te vernieuwen en in verbinding blijft met de stad. Daarbij is in de afgelopen jaren aan kwaliteit noch aan actualiteit ingeboet.
MOMO is het hele jaar actief en heeft drie kernactiviteiten; het driedaagse MOMO Festival, de Rotterdamse concertserie MOMO Concerts, en MOMO Create waar talentontwikkeling centraal staat. In de voorliggende aanvraag heeft de organisatie uitstekend weten te onderbouwen hoe deze kernactiviteiten zich tot elkaar verhouden en elkaar versterken. Het plan getuigt van een doordachte visie met realistische doelstellingen en staat als een huis.
MOMO heeft de gave jong talent te spotten en in hun kracht te zetten. Dat gaat verder dan alleen de makers, ook organisatietalent wordt opgeleid en krijgt een actieve rol. Het festival weerspiegelt het unieke gedachtengoed van oprichter Harry Hamelink en de commissie vindt het voorbeeldstellend dat hij ruimte maakt om dit door te geven aan een nieuwe generatie. Met het festival, de concerten door het jaar heen op bijzondere locaties, de talentontwikkeling binnen MOMO Create en zo veel meer spreekt MOMO een brede groep bezoekers én makers aan. De thematische aanpak van de programmering, soms over meerdere jaren uitgestrekt, biedt de bezoeker houvast binnen het eclectische programma. De gekozen thema’s zijn boeiend, de kwaliteit is altijd hoog. De gratis toegankelijke programmaonderdelen Playground en de guided tours dragen bij aan publieksverbreding waaronder ook de doelgroep licht. Dat wordt versterkt door de binding met de stad die bij veel activiteiten tot uiting komt. MOMO definieert – los van Rotterdam Festivals – z’n eigen doelgroepen en verbindt die op overtuigende wijze met de verschillende programmaonderdelen. Daaruit blijkt veel kennis over het huidige en toekomstige publiek en het belang dat de organisatie daaraan hecht.
Uit alle activiteiten van MOMO straalt de intrinsieke behoefte om te verbinden, te reflecteren op de actualiteit en sociaal-maatschappelijke thema’s vanuit nieuwe invalshoeken te bezien. Dat brengt een beleving op gang bij het publiek die verder gaat dan alleen een leuke dag of avond uit. Soms schuurt dat maar dat is dan ook de bedoeling. MOMO maakt expliciet ruimte voor experimenteel aanbod en in de zoektocht naar urgente en eigenzinnige acts is er ook ruimte om fouten te maken. Dat siert de organisatie want daarvoor is durf nodig, en vertrouwen in de creatieve kracht van de omgeving. MOMO weet die ruimte daadwerkelijk te gebruiken en dat draagt bij aan een unieke MOMO-ervaring.
Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline
De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als zeer goed. Samenwerken en verbinden is de kern van de werkwijze van MOMO. Dat is terug te zien in de plannen en de vele partners die in de aanvraag worden genoemd. De meeste samenwerking vindt plaats binnen het culturele werkveld, zoals met Rotterdamse podia en andere culturele organisaties en binnen ‘De Stad als podium’. MOMO stimuleert ook samenwerking tussen makers; met Momo Create wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de sector met langdurige samenwerkingsprojecten en ontwikkeltrajecten. Nationaal en internationaal wordt gewerkt met onder meer collegafestivals, theaters, talentontwikkelingsinstellingen en music agencies. Binnen het sociaal maatschappelijk domein wordt in het kader van het ‘klimaat- en sociaal rechtvaardig programma’ samengewerkt met Stichting Mano, de Voedseltuin en Het Wijkpaleis, en op het gebied van inclusie met achttien andere Rotterdams partners binnen Cultuur Inclusief. Ook worden Rotterdammers uit alle geledingen van de samenleving betrokken bij de invulling van het programma. MOMO draagt bij aan de internationale positie van Rotterdam, vanwege het kwalitatieve internationale programma.
Innovatie bij MOMO vindt plaats op verschillende fronten; in het samenbrengen van partnerships voor nieuwe crossovers en producties, in het ‘scouten’ van nieuw talent en jonge professionals en in het zoeken naar nieuwe locaties in de stad. Met name het gegeven dat de organisatie jonge makers in hun kracht zet middels langer lopende residencies is een voorbeeld van werken aan een sterke en veerkrachtige sector. Deze ontwikkelingen behoren deels tot de core-business van een hedendaagse festivalorganisatie. Daarentegen dragen de uitkomsten ervan, in combinatie met de intrinsiek nieuwsgierige houding van MOMO, wel degelijk bij aan innovatie van de sector.
MOMO toont gezond bewustzijn en zelfreflectie ten aanzien van inclusie en laat zien dat dit een doorgaand proces is. Binnen de eigen gelederen wordt bewust gekozen voor een divers palet aan teamleden, programmeurs, makers en partners. Toegankelijkheid van publiek wordt gewaarborgd door de gratis toegankelijke onderdelen van het kernprogramma, maar ook door aandacht voor fysieke, digitale en financiële beperkingen. MOMO heeft zitting in de stuurgroep van Cultuur Inclusief, een netwerk dat zich actief inzet tegen institutioneel racisme binnen de cultuursector. De onderzoeken rond ontmanteling van white supremacy en toegankelijkheid hebben geleid tot concrete doelstellingen voor de komende periode. Plannen voor een prikkelarme ruimte, het opstellen van een gedragscode en inzetten van Floor Angels staan op de rol voor 2025. MOMO heeft de afgelopen jaren bewezen een heel divers programma samen te kunnen stellen, waarin met thema’s als het slavernijverleden gerichte doelgroepen werden gemobiliseerd.
Zakelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als zeer goed. Motel Mozaïque werkt met een bestuursmodel. De Governance Code Cultuur wordt onderschreven en de acht principes zijn goed toegelicht in de aanvraag. De werkwijze is geborgd in een bestuurs- en directiereglement. De zittingstermijnen van het bestuur worden uiterlijk per 2025 opgenomen in de statuten. Andere mogelijke verbeterpunten zijn niet vermeld. De aanvraag gaat in op alle aspecten van de Fair Practice Code; eerlijke vergoeding, persoonlijke professionele ontwikkeling, transparante bedrijfsvoering en veiligheid op de werkvloer. Dat laatste krijgt extra aandacht gezien de regelmatig wisselende grootte en samenstelling van het team. In het kader van fair pay volgt de organisatie de cao Poppodia en -Festivals en uiterlijk 2026 is voorzien in een pensioenregeling voor het team. Zzp’ers ontvangen 50 procent toeslag op het honorarium. Op dit moment voldoet MOMO niet aan de fair pay-voorwaarden, maar streeft daarnaar in de komende periode. De organisatie maakt inzichtelijk waar verbeteringen nodig zijn en welke actie daartoe wordt ondernomen. MOMO heeft stappen ondernomen om de opvolging van de oprichter te regelen. Dat getuigt van inzicht in een gezonde bedrijfsvoering en de continuïteit van een duurzame organisatie.
De begroting van MOMO is gedetailleerd en realistisch opgesteld en laat een overtuigende financiële vertaling van de plannen zien. In 2022 is een risicoanalyse uitgevoerd met enkele beleidswijzigingen tot gevolg, zoals de groei van het eigen vermogen en stopzetten van MOMO Fabrique. Dit moet leiden tot een meer duurzame bedrijfsvoering. Voor de komende periode wordt verdubbeling van de publieksinkomsten verwacht ten gevolge van een toename van de ticketverkoop, horecaomzet en uitkoopinkomsten van MOMO Create. Naast subsidies van de Gemeente Rotterdam, Fonds Podiumkunsten en enkele private fondsen, zet MOMO de komende periode in op sponsorbijdragen en onderzoekt de mogelijkheden bij het Mondriaan Fonds. De stijging van de beheerlasten (personeel) laat zien dat er is gekozen voor continuïteit van het kernteam. De activiteitenlasten, zowel materieel als personeel, dalen licht en de commissie veronderstelt dat dit komt door het afstoten van MOMO Fabrique. De stijging van huisvestingslasten is het gevolg van de verwachte verhuizing van het kantoor.
De begroting 2025-2028 laat een verschuiving zien binnen de financieringsmix ten opzichte van 2022. MOMO vraagt de gemeente Rotterdam een hoger subsidiebedrag aan in verband met stijgende lasten. Tegelijkertijd neemt de subsidieafhankelijkheid af van 68 procent naar 60 procent door de stijgende publieksinkomsten. De verminderde afhankelijkheid draagt bij aan de continuïteit van de bedrijfsvoering. Daarnaast wordt met meerdere organisaties en partijen naar samenwerking gezocht en toont MOMO geloofwaardige inspanningen bij het vinden van cofinancieringen. Op grond van de bovenstaande analyse geeft de begroting voldoende vertrouwen in een gezonde financiële bedrijfsvoering.
Geadviseerd bedrag
De commissie adviseert het gevraagde subsidiebedrag toe te kennen.