Advies: positief, binnen budget
Samenvatting van de aanvraag
“Roffa Mon Amour Filmfestival raakt mensen met film. In het bijzonder een nieuw en jong filmpubliek van 18 tot 38 jaar. Roffa Mon Amour is opgericht in 2013. Anno 2024 staat er een volwaardig twaalfdaags openlucht filmfestival in augustus. Het festival presenteert een rijk palet aan films die op dat moment nergens anders op het witte doek te zien zijn en divers zijn wat betreft land van herkomst, taal, genre, cultuur en onderwerp. Roffa Mon Amour wil nieuwe filmbezoekers stimuleren in hun filmsmaakontwikkeling en zorgen dat ze vaker arthouse films en wereldcinema gaan bezoeken. We werken vanuit drie programmalijnen. Met de New Makers Competitie vertonen we opvallende internationale eerste en tweede speelfilms, een jongerenjury bepaalt de winnaar. De Cinematic Favorites zijn oudere films die ondervertegenwoordigd zijn in het bekende filmcanon. Met de Cinema Concerts verbinden we film en lokaal muziektalent. We programmeren films van alle continenten. De helft van de films is gemaakt door een vrouwelijke, non-binaire of transgender regisseur. Ook bij de protagonisten van de door ons geselecteerde films zorgen we voor een evenwicht in representatie van mannelijke, vrouwelijke, trans en non-binaire personages. Daarbij representeren minstens 4 van de 12 films de LHBTQI+ community. Na elke film nodigen we bezoekers uit te reflecteren op hoe de film hen heeft geraakt. Met een gericht context- en randprogramma zorgen we voor verdieping, verbreding en verbinding, onderstrepen we maatschappelijke relevantie en vergroten we de impact van de getoonde films.
Jaarrond programmering
Met het tienjarige bestaan in 2022 hebben we Roffa Mon Amour + gelanceerd, een nieuwe activiteitenlijn om meer zichtbaar te zijn in de stad. Met de events bieden we het hele jaar door programma’s aan om mensen te raken met film. We kunnen méér films laten zien op méér locaties, het aanbod diverser maken én films laten zien die relevant zijn voor een specifieke gebeurtenis of doelgroep. We sluiten aan bij belangrijke maatschappelijke en sociale momenta die ertoe doen, zoals Keti Koti, Rotterdam Pride en Internationale Vrouwendag. We werken inmiddels samen met zo’n 30 partners in de stad. Interconnectiviteit leidt tot kennisuitwisseling, wederzijdse inspiratie en, verbinding en vergroot het publieksbereik. Roffa Mon Amour werkt met een grote diversiteit aan partners voor het betrekken van verschillende publieksgroepen en het waarborgen van inclusiviteit en meerstemmigheid. We zijn actief op veel verschillende plekken in de stad, ook op plekken waar normaliter weinig cultuuraanbod is.
Industry programma
De komende jaren ontwikkelt Roffa Mon Amour een Industry programma tijdens het festival om van betekenis te kunnen zijn voor lokale makers met een brede relatie tot film. Roffa Mon Amour biedt tijdens het festival unieke programmering voor de makers, waarbij we onze ervaring met gedurfde en speelse programma’s inzetten en deelnemers nieuwe impulsen krijgen voor ontwikkeling binnen hun eigen filmpraktijk. De deelnemers verlaten het festival met onverwachte inzichten, creatieve energie en uitbreiding van hun netwerk. Met het Industry programma willen we de innovatieve denkkracht van de sector inzetten m.b.t. bepaalde behoeften uit de sector zélf, maar ook ter ondersteuning bij maatschappelijke en grootstedelijke vraagstukken.”
Artistieke en inhoudelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als goed. Met elf edities en een gestage bezoekersgroei heeft RMA bewezen een serieus festival neer te kunnen zetten. Op een enthousiaste en gedreven wijze, die ook uit de aanvraag spreekt, slaagt RMA er telkens in een programma met artistiek waardevolle, aansprekende en actuele, urgente en geëngageerde films neer te zetten. Door hun films te vertonen op steeds unieke locaties in de stad weten zij een jong, nieuw, divers en voornamelijk Rotterdams publiek aan te spreken. Een aansprekend rand- en contextprogramma zorgt voor verdieping en vergroot de maatschappelijke relevantie en impact van de getoonde films.
Voor de komende periode heeft het festival de ambitie om een volwaardig industry programma te ontwikkelen in samenwerking met verschillende grassroot makers en collectieven zoals Cinema Collectiva. Dat initiatief is op zich sympathiek, maar de vraag is of RMA de kennis en kunde in huis heeft om een dergelijk programma te cureren en van toegevoegde waarde te zijn aan al bestaande initiatieven zoals Film Platform Rotterdam, Open doek en New producers Academy.
RMA weet een jong en divers publiek aan zich te binden en sluit met haar programmering, communicatie en locatiekeuze goed aan bij de belevingswereld van een jonge doelgroep. Door beginnende makers te betrekken bij de samenstelling van het programma slaagt het festival er niet alleen in om een filmaanbod te genereren dat relevant en representatief is voor de doelgroep, maar ook om een nieuwe generatie programmeurs op te leiden die het stokje in de toekomst kunnen overnemen. Als reizend zomerfestival kiest RMA steeds onverwachte, maar goed toegankelijke plekken waar doorgaans geen films worden vertoond en bereikt daarmee een nieuw publiek. Met haar consequente focus op de doelgroep 20-40 jaar weet RMA een sterk merk neer te zetten. Vraag is wel of deze doelgroep niet al voldoende bediend wordt in Rotterdam waar al een ruim aanbod aan cultuur voor een jong publiek aanwezig is.
RMA bevraagt met haar frisse uitstraling en laagdrempelige onconventionele programmering de onpersoonlijkheid en stijfheid van de grote filmfestivals. De commissie is wel van mening dat enige reflectie over hoe het festival zich verhoudt tot het bestaande festival- en filmaanbod in Rotterdam in de aanvraag ontbreekt, vooral ook omdat RMA er een zekere overlap mee vertoont.
Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline
De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als voldoende. Roffa’s verbinding met de stad komt zowel tot uiting in haar programmering waarin zij grootstedelijke vraagstukken thematiseert, als in haar locatiekeuze en in de samenwerking met Rotterdamse partners. Door op plekken te programmeren in de stad waar doorgaans geen filmvertoningen zijn en weinig cultuurdeelname is, hoopt Roffa een nieuw publiek in aanraking te brengen met bijzondere films. Of dit daadwerkelijk leidt tot een meer divers publiek blijkt echter onvoldoende uit de aanvraag. Juist in verband met het programmeren in de wijk denkt de commissie dat het festival kansen onbenut laat om een lichtere doelgroep te bereiken.
Met het Wereldmuseum, Keti Koti 2023 en Rotterdam Pride werkt het festival samen in het kader van haar programmering en met onderwijsveld verbindt Roffa zich door een gevarieerd educatief aanbod, waarbij het opvalt dat zij in diverse segmenten van het onderwijs aanwezig is, bijvoorbeeld zowel op de Erasmus Universiteit als binnen het Zadkine waar mbo-onderwijs wordt gegeven.
RMA doet met haar prikkelende locatiekeuze en jaarronde programmering een de frisse wind waaien door het Rotterdamse filmlandschap en biedt vernieuwende filmervaringen in de vorm van filmvertoningen in combinatie met live dans- en muzieksessies. In de volgende edities zegt RMA nieuwe vertoningsvormen te willen verkennen in de vorm van exposities op het gebied van nieuwe media en digitale cultuur en een belangrijke speler te willen worden in het versterken van de Rotterdamse filmindustrie.
Zoals eerder genoemd betwijfelt de commissie of RMA daarvoor de aangewezen instelling is in het licht van haar beperkte ervaring op dat vlak en weinig onderscheidend vermogen ten opzichte van al bestaand industry-aanbod.
Programma, personeel, partners en publiek van RMA worden gekenmerkt door een inclusief karakter. Zo zegt RMA bij het samenstellen van het programma rekening te houden met de verhouding vrouwelijke, mannelijke, non-binaire en transgender regisseurs. Ook door steeds op verschillende plekken in de stad te programmeren en te zorgen voor inclusieve programmering – in combinatie met gasten met een cultureel diverse achtergrond – laat RMA zien dat diversiteit diep in haar DNA is verweven. Ook de samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen in Rotterdam, zoals met Zadkine, is een manier waarop RMA een nieuwe diverse doelgroep voor het festival probeert te interesseren. De commissie herhaalt nog eens dat het reizende karakter van het festival meer potentie biedt om de doelgroep licht te bereiken dan nu het geval is.
Zakelijke kwaliteit
De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als voldoende. RMA heeft in haar tienjarig bestaan laten zien over een gedegen professionele organisatie te beschikken. Met steun van twee impulssubsidies is de afgelopen jaren serieus gewerkt aan professionalisering van de organisatie. Voor de komende periode wil het festival doorgroeien naar een volwaardig instituut. De commissie mist echter nog een uitgesproken visie die deze wens tot schaalvergroting onderbouwt. De organisatie drijft voor haar dagelijks functioneren op zzp-ers en is zich bewust van haar kwetsbaarheid. Hoewel het festival aangeeft welke uitdagingen zij als kleine organisatie tegenkomt bij het toepassen van fair pay, heeft zij wel stappen gezet in de juiste richting. Zo neemt het festival voor haar salariëring de cao Poppodia en -Festivals als richtlijn en maakt zij gebruik van de rekentool van digiPACCT. De commissie is het met het festival eens dat een structurele subsidie kan helpen om de plannen op dit gebied waar te maken.
Het festival kent een gedegen bedrijfsvoering en laat zien dat het zonder structurele steun al mooie resultaten heeft kunnen boeken. De liquiditeitsratio is goed en de vooruitzichten op groeiende omzet zijn ook positief. Het festival heeft de afgelopen jaren eigen reservevermogen weten op te bouwen en steekt daarmee positief af ten opzichte van andere grote filmfestivals. De gepresenteerde meerjarenbegroting is een toereikende vertaling van de beschreven plannen uit het beleidsplan. Het festival vraagt een forse financiële impuls vanuit het Cultuurplan, die grotendeels zal worden ingezet voor de uitbreiding van het personeel. De commissie vraagt zich af het festival een dergelijke schaalvergroting aan kan en welke alternatieve financiering het festival in gedachten heeft als een verdubbeling van de subsidie niet wordt gehonoreerd.
De continuïteit en kwaliteit van de financieringsmix van RMA zijn in orde. Het festival rekent op een groei van de directe inkomsten van € 76.000,- in 2022 naar € 133.000,-. Deze stijging ligt in lijn met de geraamde hogere bezoekersaantallen (plus 59,4 procent). De lasten stijgen van € 142.000,- in 2022 naar € 326.000,- in de normbegroting 2025- 2028. Het verschil van € 184.000,- wordt volgens RMA grotendeels overbrugd door een aanvraag voor een Cultuurplan subsidie van € 150.000,- en door een subsidie van het Fonds Cultuurparticipatie van € 15.000,-. RMA zegt verder inspanningen te verrichten om meer cofinanciering te vinden. Op het gebied van sponsorinkomsten uit eventuele barter deals zou het festival nog wel een slag kunnen maken.
Geadviseerd bedrag
De commissie adviseert om het subsidieniveau van 2024 te handhaven, met een toeslag voor kleinere instellingen.