Advies: positief, binnen budget

  • Geadviseerd subsidiebedrag: € 257.600,- en € 75.500,- BKV-gelden
  • Gevraagd subsidiebedrag: € 363.933,- en € 127.390,- BKV-gelden

Samenvatting van de aanvraag

“Roodkapje is een interdisciplinair kunstpodium waar hedendaagse beeldende kunst vele vormen aanneemt: visuele presentaties, performances, muziek en mixtapes, festivals, mode, activisme, interventies, gastronomische experimenten, grafisch ontwerp en risodrukkunst. Ons veelzijdige programma realiseren wij collectief. Dit krijgt vorm door mentortrajecten, residenties, onderzoek, uitwisselingen, trainingen, community building en coproducties. Roodkapje is een kunstpodium met een artistieke gemeenschap en meedenkend, meemakend en nieuwsgierig publiek. Onze veelzijdige locatie herbergt een podium, expozaal, ateliers en ons populaire hamburgerrestaurant De Burgertrut.

Roodkapje viert persoonlijke expressie in al haar grenzeloze vormen. Roodkapje wordt écht Roodkapje wanneer alles samenklontert en schotten tussen presentatievormen, publieksgroepen, genres en disciplines verdwijnen en maker en bezoeker oog in oog met elkaar staan. Hier klotst het plezier tegen de plinten en komt het werk kokend heet uit de frituur.

In de periode 2025 t/m 2028 presenteert Roodkapje het beleidsplan ‘Burgers en spelen’. Hierin nodigt Roodkapje haar diverse gemeenschap uit tot betrokken burgerschap. Voor ons betekent dat het recht om jouw eigen leven vorm te geven, maar ook de plicht in actieve en nieuwsgierige verbinding te blijven met je omgeving. Deze uitgangspunten vind je zowel terug in het programma als in de bedrijfsvoering.

Het programma wordt ontwikkeld op drie niveaus van samenwerking (In Samenspraak, In Opdracht en In Ruimte), verschillend in intensiteit en middelen, die samen een zeer afwisselend menu garanderen. In Samenspraak worden rondom twee methodieken, de Happening en het Anarchief, opmerkelijke kunstzinnige ontmoetingen georganiseerd, uitwisseling met het publiek gestimuleerd en innovatieve manieren gevonden om deze vast te leggen en te delen.
De Happening is een kunstvorm die fysieke samenkomst eist. Het werk ontstaat in de relatie tussen toeschouwer en de omgeving. Roodkapjes residentieprogramma de Hamburger Community realiseert jaarlijks in een collectief proces acht Happenings, ondersteund door Try-outs en Workshops waarin het publiek een actieve rol krijgt. Het Anarchief is een innovatieve presentatiemethode waarin de vluchtige vorm van de Happening gepresenteerd wordt aan het publiek dat onze locatie op andere momenten bezoekt. We nemen bezoekers mee in de geest van de Happenings, laten hen deze herbeleven, zelf uitvoeren of nodigen ze uit tot nieuwe vormen van interactie.

In Opdracht helpt Roodkapje coprogrammeurs en jonge initiatieven die bij ons hun eerste stappen zetten voor het organiseren van publieksactiviteiten. Wij stimuleren dat disciplines elkaar opzoeken en dat specifieke gemeenschappen een plek vinden en hun ideeën kunnen uittesten.

In Ruimte is het programmaonderdeel waarbij wij intensief samenwerken met partners in de stad. Met drie festivals hebben we een langdurige samenwerking (Motel Mozaique, Left of the Dial, O. Festival). Het programma wordt verder aangevuld met goed uitgekiende partnerevenementen met bijvoorbeeld Rotown, Baroeg, Nose Spray, IFFR Young Selectors, Conflux Festival en Kunstbende. Hierdoor is onze ruimte altijd in beweging.

Bij Roodkapje komt een bovengemiddeld jong en divers publiek binnen en daar zijn we trots op. Op onze eigen locatie bereiken we jaarlijks ca. 40.000 mensen, waarvan ca. 2.000 op externe locaties, en ruim 18.000 mensen kijken online naar onze videoportretten. Dit grote publieksbereik houden we constant, we richten ons in 2025-2028 op verdieping van de relaties.”

Artistieke en inhoudelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als uitmuntend. De helder geschreven en creatieve aanvraag is gebaseerd op een sterke en unieke visie en vol rake typeringen en getuigt van grote gedrevenheid en vakmanschap. Roodkapje’s voorbeeld stellend karakter blijkt uit de mate waarin het als inspiratie dient voor spirit en werkmethodes voor bijvoorbeeld Murf/Murw en Theater De Nieuwe Vorst. De keuze van partners wordt goed onderbouwd en het programma slaagt erin om het publiek actief te betrekken. Positief is de geschakeerdheid van het publiek en hoe de publieksgroepen zich vormen tot een community. Dat is te danken aan het sterke karakter van de plek zelf en aan de manier waarop Roodkapje zijn publiek actief betrekt bij het maakproces. Bijvoorbeeld bij de driewekelijkse ‘Soepsessies’: gesprekken over actuele thema’s waar uitwisseling en niet de uitkomst centraal staat. Het resultaat van de bijeenkomsten wordt wel in samenwerking met Reading Room Rotterdam gepubliceerd en beschikbaar gesteld in de bibliotheek van de Burgertrut. Hiermee weet Roodkapje de opgedane kennis duurzaam te bewaren en ter beschikking te stellen.

Doordat het publiek ook maker is, is Roodkapje al in zijn basis impactvol voor het publiek van 40.000 fysieke en ruim 18.000 online bezoekers. De kwalitatieve doelstelling om de vier ‘publieksrelaties’ nog meer met elkaar in contact te brengen, passen bij de plek die Roodkapje wil zijn. Die strategie is eenvoudig maar effectief en draagt bij aan de zeggingskracht. Ook kwantitatieve publieksdoelstellingen zijn concreet becijferd. Het beoogde bereik van Gen Z past bovendien bij Roodkapje’s ambitie om altijd verbonden te zijn met de nieuwste makers en om activistisch te programmeren.

De aanvraag straalt creativiteit, actualiteit en oorspronkelijkheid uit. Dat wordt versterkt door de eigenzinnige en levendige taal, zoals het betitelen van het publiek als De Snelle Happers, Stamgasten en Foodies, inclusief de Take Away-ers. De programmaplannen zijn innovatief , zoals het ‘anarchief’, een permanente presentatie van kunst én ‘parafernalia’. Roodkapje bestaat dankzij zijn betrokken en meedenkende publiek, wat het authentiek maakt. De visie van Roodkapje als ‘ruimte voor frictie en ontmoeting’ is helder beschreven en past goed bij de huidige tijd. De jamsessies van Roodkapje bijvoorbeeld, waar kunst, muziek en eten samenkomen, zijn origineel. Roodkapje is uniek in zijn soort.

Roodkapje besteedt 100 procent van de BKV-gelden aan kunstenaars, waarmee het nadrukkelijk bijdraagt aan het kunstenaarsklimaat van Rotterdam. Deels geven de gecontracteerden kunstenaars vorm aan Roodkapjes uitzonderlijke uitingen, die de identiteit van Roodkapje bekrachtigen en de veelkleurigheid van Rotterdam verrijken.

Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline

De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als zeer goed. Interconnectiviteit staat hoog in het vaandel. Roodkapje heeft zowel programmatische als beleidsmatige partners en verbinding met het kunstonderwijs. Ook de samenwerking met verschillende partners buiten de sector is positief, met de kritische kanttekening dat deze samenwerkingen niet altijd concreet zijn uitgewerkt. Voor de partnerships die dat wel zijn, is goed onderbouwd op welke manier deze bijdragen aan de doelstellingen van het kunstpodium. Roodkapjes innovatieve programmering bijvoorbeeld wordt ingekleurd door als proeftuin te fungeren voor jonge initiatieven als ROOT X UNF4iR en Murphy’s Circus. Kunstenaarsbelangen behartigt Roodkapje in samenwerking met peer-organisaties W139, TimeWindow en 1646. Het Piet Zwart Instituut, de Willem de Kooning Academie, Zadkine en het Grafisch Lyceum komen klassikaal op bezoek.

Roodkapje is altijd in beweging en wordt gedreven door telkens nieuwe programma’s en methoden. Zijn structuur bevordert experiment en vernieuwing. Het programma wordt collectief georganiseerd in samenwerking en/of coproductie met het publiek en andere makers. Dat zorgt voor voortdurende innovatieve impulsen. Ook de interactie tussen mentoren en jonge makers en het onderzoek naar collectieve werkvormen dragen bij aan innovatie. De drang om nieuwe stemmen binnen te halen is een intrinsiek onderdeel van de identiteit van Roodkapje. Dit vertaalt zich onder anderen ook in de aanpak van sollicitatieprocedures.

Roodkapje heeft een heldere en eigen visie op inclusie als “een spier is die je blijvend moet trainen”. Het kunstpodium besteedt veel aandacht aan thema’s als identiteit, emancipatie, immigratie, queercultuur en (de)kolonialisme. De toegankelijkheid wordt bevorderd door het restaurant – dat ook fysiek toegankelijk is voor rolstoelgebruikers – en de website is ook geschikt voor mensen met dyslexie of een visuele beperking. In hoeverre Roodkapje de doelgroep licht ook wezenlijk voor haar artistieke programma bereikt wordt uit de aanvraag niet duidelijk. Het restaurant heeft een lage drempel en grote aantrekkingskracht, maar of dat publiek ook daadwerkelijk aansluit bij de evenementen van Roodkapje wordt niet inzichtelijk gemaakt.

De internationale achtergrond van de ‘Hamburger Community’ draagt bij aan de diversiteit van het programma. Met reizende producties wil Roodkapje – tot op heden vooral sterk geworteld in Rotterdam – zijn netwerk zowel lokaal als internationaal uitbreiden. De internationale ambitie is echter niet goed onderbouwd, waardoor deze niet logischerwijs kan worden verbonden met de identiteit van Roodkapje.

Zakelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als goed. Roodkapje is een stabiele en professionele organisatie. Dit komt onder andere tot uiting in het hoge aantal vaste contracten en de naleving van de Fair Practice Code (met aandacht voor fair pay, veiligheid op de werkvloer en duurzame inzetbaarheid) en de Governance Code Cultuur (reglementen en protocollen zijn schriftelijk vastgelegd). Concrete ontwikkeldoelen met betrekking tot de codes ontbreken echter in de aanvraag. De organisatorische risico’s en beheersmaatregelen met betrekking tot de verhuizing worden slechts beknopt beschreven, evenals mogelijke programmatische gevolgen van het mogelijk gaan betrekken van een kleinere ruimte.

De huisvesting van Roodkapje is een punt van zorg. De toekomstige locatie is nog niet definitief. Desondanks heeft Roodkapje een exploitatiebegroting opgesteld. Deze gaat uit van een aanzienlijke groei, vooral wat betreft de opbrengsten uit de horeca (met een stijging van 72 procent). Deze groei is niet in lijn met de verwachte toename van het aantal bezoeken op de eigen locatie (met een stijging van 33 procent). Bovendien lijkt de groei ambitieus, omdat de beschikbare ruimte op de beoogde locatie voor onder meer de restaurant-functie met bijna een kwart daalt. De raming van de huisvestingslasten oogt realistisch, ook al is nog niet helder waarnaartoe Roodkapje gaat verhuizen. De ramingen van de personeelslasten en de kosten van de inhuur van zzp’ers zijn onduidelijk onderbouwd. Uit de aanvraag is moeilijk op te maken hoe de 12 zzp’ers precies over de organisatie verdeeld zijn en hoeveel uren zij voor hun rekening nemen. De berekening van personeelskosten komt bij nadere analyse uit op een stijging van 48 procent ten opzichte van 2022, wat foutief lijkt. Desondanks heeft de commissie vertrouwen in de financiële bedrijfsvoering voor de komende Cultuurplanperiode, mede door de manier waarop Roodkapje in de afgelopen jaren inkomsten heeft weten te genereren.

Dankzij het restaurant heeft Roodkapje een solide financieringsmix. De ontwikkeling daarvan door de financiële impact van de verhuizing in combinatie met de afhankelijkheid van subsidies (belangrijk is of de Mondriaan Fonds-aanvraag wel of niet wordt gehonoreerd) is een punt van aandacht met betrekking tot de continuïteit. Roodkapje zou in staat moeten zijn om meer private middelen aan te trekken en om cofinanciering te vinden.

Geadviseerd bedrag

De commissie adviseert om het subsidieniveau van 2024 te handhaven.