Advies: positief, binnen budget

  • Geadviseerd subsidiebedrag: € 125.000,-
  • Gevraagd subsidiebedrag: € 300.000,-

Samenvatting van de aanvraag

“Rotterdam is dé street culture stad van Nederland en misschien zelfs de hele wereld. De stad zit boordevol toonaangevende organisaties, talenten en grassroots initiatieven op het gebied van street culture. Tijdens Rotterdam Street Culture Week (RSCW) komen deze stromingen samen om de street culture tot bloei te brengen. RSCW nodigt artiesten uit binnen- en buitenland uit om street te tonen en ontwikkelen in Rotterdam. Tijdens RSCW maken tienduizenden bezoekers kennis met en worden onderdeel van de diverse vormen van street culture en -lifestyle. Het festival zet in op inclusie en participatie, met programmaonderdelen die jongeren stimuleren om mee te doen in street culture en helpen in hun talentontwikkeling.

RSCW DRAAGT BIJ AAN
Interconnectiviteit: Er zijn in Rotterdam vele organisaties actief die veel betekenen voor het lokale en (inter)nationale urban veld. RSCW werkt in de volle breedte samen en legt verbindingen met organisaties vanuit cultuur, sport, onderwijs en educatie, welzijn, podia en festivals.
Innovatie: Street culture is constant in ontwikkeling. RSCW toont grassroots initiatieven en stimuleert innovatie met nieuwe combinaties. Door over genregrenzen heen te kijken en onverwachte verbindingen aan te gaan, ontstaat vernieuwing. Innovatie, vanuit een DIYmentaliteit, met originaliteit als meetlat en Rotterdam als inspiratiebron. Inclusie: RSCW is gratis waardoor er geen financiële drempel is voor bezoekers (de belangrijkste drempel voor cultuurbezoek). Het festival sluit niemand uit en breekt de barrières tussen disciplines open met originele creaties. We initiëren inspirerende ontmoetingen waarlangs het veld zich kan ontwikkelen. De aankomende beleidsperiode vergroten we de betrokkenheid van diverse groepen binnen en buiten Rotterdam met nieuwe programmaonderdelen.

De aankomende beleidsperiode zet RSCW in op diversificatie van haar programma. Aansluitend bij de multiculturele stad, zetten we street culture in om te verbinden met de bewoners en verstevigen we de creatieve industrie met talenttrajecten. Dit bereiken we met de volgende PROGRAMMALIJNEN:

  • Street Culture voor de stad: RSCW haalt de (inter)nationale top van de street culture naar Rotterdam met een vernieuwd muziekprogramma, unieke battles én nieuwe presentatievormen
  • Interactie en verbinding: We stimuleren ontmoeting, uitwisseling en verbondenheid tussen bezoekers met interactieve onderdelen. We zetten in op het verruimen en diversificeren van de street culture door invloeden van andere landen te incorporeren en omarmen.
  • RSCW als talentontwikkelaar: RSCW groeit uit tot dé plek voor talentontwikkeling en zet zich in voor het ondersteunen en inspireren van jongeren en grassroots. We stimuleren professionalisering in de sector door samenwerkingen op te zetten en met kennisdeling.

Als Culturele ANBI onderschrijft Stichting Game Changers de drie codes en voert deze uit. Hier zetten we de aankomende periode belangrijke stappen in.

Het budget van de aankomende jaren bedraagt gemiddeld € 713.125,-, rekening houdend met stijgende productiekosten door inflatie en Fair Pay. We hebben de begroting zo kostenefficiënt mogelijk opgesteld, inzettend op verdieping van het programma om zo veel mogelijk mensen te verbinden met de kracht van street culture.
Rotterdam Street Culture Week (RSCW) heeft grote stappen genomen in artistieke kwaliteit, publieksbereik en de professionalisering van de organisatie. Wij hopen dat u RSCW wil steunen met een jaarlijkse bijdrage van € 300.000,-.”

Artistieke en inhoudelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als zeer goed. Rotterdam Street Culture Week (hierna: RSCW) positioneert de discipline van de urban culture of street culture vanuit een eigen artistieke visie. Voor RSCW is het een internationale stroming die in ieder land eigen en specifieke uitingsvormen kan hebben, zoals Braziliaanse capoeira en Spaanse flamenco. RSCW brengt deze hedendaagse straatculturen samen. Laagdrempelig zodat bezoekers zelf mee kunnen doen. Daarmee geeft RSCW op een slimme manier vorm aan de presentatie van hele verschillende en soms alternatieve uitingsvormen van cultuur voor een breed publiek. Het levert een spannend en inspirerend festival op. RSCW betrekt in het programma onder meer street culture uit andere werelddelen en stelt per editie een continentaal thema centraal. Dat lijkt op een top down benadering die tegenstrijdig is met het spontane ontstaan van straatcultuur. Het stelt RSCW wel in staat om elk jaar iets nieuws te doen en het festival levendig te houden. Ondanks dat RSCW heldere programmalijnen benoemt, ligt het risico van een te brede programmering op de loer. De wijze waarop het concept van een hybride festivalbeleving wordt omschreven, kan ook gelezen worden als een allesomvattende programmering zonder onderscheidend vermogen. Dat RSCW nu de eerste is in zijn soort, geeft de ruimte om te experimenteren. Het zal veel vergen van RSCW om vanuit een heldere artistiek visie en op een duurzame manier steeds passende selecties te maken in het zeer gevarieerde aanbod en kwaliteit te selecteren uit heel verschillende ketens. RSCW beschrijft een aantal programmalijnen voor interactie en verbinding, maar die zijn niet allemaal evengoed uitgewerkt. Bijvoorbeeld bij Street food en Visuele kunsten is de concrete invulling summier. RSCW heeft de ambitie om een toonaangevend festival te worden voor street culture, door verschillende disciplines te combineren in plaats van zich te beperken. De huidige aantrekkingskracht van het festival is veelbelovend. Het laat zien dat street culture meer ADVIESCOMMISSIE CULTUURPLAN 2025 – 2028 | Advies | Juni 2024 3 is dan hiphop is en doorbreekt daarmee de grenzen voor een groot publiek. Ook andere grenzen worden doorbroken, namelijk die tussen academische makers en autodidacten. Makers worden met elkaar verbonden en ze worden gevraagd om eigen multidisciplinair werk te creëren. Daarnaast verbindt RSCW sport met cultuur, onder meer via het principe van battles. Dat is een overtuigende en uitdagende opzet, maar de eigenzinnige artistieke betekenis die RSCW hiermee wil neerzetten mag beter worden uitgewerkt. De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als zeer goed. Rotterdam Street Culture Week (hierna: RSCW) positioneert de discipline van de urban culture of street culture vanuit een eigen artistieke visie. Voor RSCW is het een internationale stroming die in ieder land eigen en specifieke uitingsvormen kan hebben, zoals Braziliaanse capoeira en Spaanse flamenco. RSCW brengt deze hedendaagse straatculturen samen. Laagdrempelig zodat bezoekers zelf mee kunnen doen. Daarmee geeft RSCW op een slimme manier vorm aan de presentatie van hele verschillende en soms alternatieve uitingsvormen van cultuur voor een breed publiek. Het levert een spannend en inspirerend festival op.

RSCW betrekt in het programma onder meer street culture uit andere werelddelen en stelt per editie een continentaal thema centraal. Dat lijkt op een top down benadering die tegenstrijdig is met het spontane ontstaan van straatcultuur. Het stelt RSCW wel in staat om elk jaar iets nieuws te doen en het festival levendig te houden. Ondanks dat RSCW heldere programmalijnen benoemt, ligt het risico van een te brede programmering op de loer. De wijze waarop het concept van een hybride festivalbeleving wordt omschreven, kan ook gelezen worden als een allesomvattende programmering zonder onderscheidend vermogen. Dat RSCW nu de eerste is in zijn soort, geeft de ruimte om te experimenteren. Het zal veel vergen van RSCW om vanuit een heldere artistiek visie en op een duurzame manier steeds passende selecties te maken in het zeer gevarieerde aanbod en kwaliteit te selecteren uit heel verschillende ketens. RSCW beschrijft een aantal programmalijnen voor interactie en verbinding, maar die zijn niet allemaal evengoed uitgewerkt. Bijvoorbeeld bij Street food en Visuele kunsten is de concrete invulling summier.

RSCW heeft de ambitie om een toonaangevend festival te worden voor street culture, door verschillende disciplines te combineren in plaats van zich te beperken. De huidige aantrekkingskracht van het festival is veelbelovend. Het laat zien dat street culture meer is dan hiphop is en doorbreekt daarmee de grenzen voor een groot publiek. Ook andere grenzen worden doorbroken, namelijk die tussen academische makers en autodidacten. Makers worden met elkaar verbonden en ze worden gevraagd om eigen multidisciplinair werk te creëren. Daarnaast verbindt RSCW sport met cultuur, onder meer via het principe van battles. Dat is een overtuigende en uitdagende opzet, maar de eigenzinnige artistieke betekenis die RSCW hiermee wil neerzetten mag beter worden uitgewerkt.

Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline

De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als zeer goed. RSCW werkt samen met veel en diverse partners binnen en buiten het culturele domein. Veel daarvan, zoals Levels, House of Knowledge en De Nieuwe Lichting, zijn logisch. Andere, zoals Maas theater en dans, International Film Festival Rotterdam en Stichting de Vrolijkheid, liggen minder voor de hand. De rode draad binnen deze optelsom van partners is niet altijd helder. Hoe een partner bij gaat dragen aan de strategie en/ of inhoud van het festival wordt niet uitgelegd. RSCW wil grootstedelijke vraagstukken aanpakken in het verlengde van de programmering van het festival en de verbinding met maatschappelijke partners is logisch. Dat past goed bij het festival, maar de commissie had graag meer gelezen over de keuzes en uitwerking van deze partnerships.

RSCW stimuleert vernieuwing en ontwikkeling binnen street culture door grassrootsinitiatieven te tonen en door nieuwe combinaties en cross-overs. Dit helpt nieuwe initiatieven en draagt bij aan vernieuwing binnen het genre. Voorbeelden hiervan zijn dans en fashion in Urban Vogue Canvas en muziek en sport in Rhythm Rumble. RSCW probeert duidelijk drempels tot cultuurbezoek te verlagen door interactie tussen diverse publieksgroepen te stimuleren in de programmalijn voor interactie en verbinding. Daarnaast wil RSCW vanaf 2025 het festival programmeren op het festivalterrein als één groot podium, met als doel om disciplines met elkaar te verbinden tot een nieuwe bezoekersbeleving. Dat is een uitdagend experiment en de commissie kijkt uit naar de werking ervan.

RSCW zet in op het doorbreken van grenzen en het bevorderen van erkenning en emancipatie van ‘the culture’. Het programma omvat diverse straatcultuurvormen en stimuleert daarmee een verscheidenheid aan perspectieven én deelname vanuit verschillende achtergronden. Door gratis toegang en talentontwikkelingstrajecten aan te bieden, verwijdert RSCW financiële drempels voor jonge en oudere bezoekers, waardoor een inclusieve omgeving wordt gecreëerd. RSCW stelt overtuigend dat het in staat is om de doelgroep licht te bereiken.

Zakelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als voldoende. De organisatie is nog jong, maar heeft wel kennis en expertise in het team en het netwerk. Als bewijs van ondernemerschap is het plan mager. De marketing is alleen beschreven in doelstellingen en kernwaarden en daardoor weinig concreet. Daarnaast verwacht de commissie dat er meer te halen is uit de eigen inkomsten. Daar zou RSCW duidelijker op in kunnen zetten. Er zijn weinig inkomsten uit horeca, er zit meer potentie in merchandising of in tickets voor deelname aan activiteiten op het festival. Ook de partnerinkomsten zouden meer kunnen opleveren gezien het bereik. RSCW reflecteert daarnaast kort op de Fair Practice Code en de Governance Code Cultuur. Daarbij worden nauwelijks doelen voor de komende periode gesteld en geen concrete aanpak beschreven.

RSCW organiseerde, na een drietal pilot edities onder de vlag van Rotterdam Festivals, in 2021 haar eerste autonome editie en in 2022 voor het eerst een editie op één festivalterrein. Die editie werd met een negatief resultaat afgesloten, waardoor de stichting amper liquiditeit heeft om aan haar korte termijnverplichtingen te voldoen en geen vermogen meer heeft om financiële tegenvallers op te vangen. RSCW schrijft dit toe aan slechte weersvoorspellingen en -omstandigheden en veel ‘festivalconcurrentie’.

RSCW spreekt een ambitie uit op groei in bereik bij bezoekers en met samenwerkingspartners. De begroting lijkt niet geheel in samenspraak met het meerjarenbeleidsplan. Zowel aan de inkomstenkant als aan de kostenkant mist op verschillende onderdelen een concrete onderbouwing. RSCW maakt gebruik van een financieringsmix waarin de risicospreiding licht verbetert ten opzichte van 2022. RSCW wil per 2025 toetreden tot het Cultuurplan om een fundament te leggen voor het bestendigen en uitbreiden van haar activiteiten in Rotterdam. Positief is dat RSCW ook een bijdrage ontvangt van Rotterdam Urban Sports en Rotterdam Top Sports. Daarmee brengt RSCW maatschappelijke domein overschrijdende financiering in de praktijk.

Opvallend is dat in de toelichting op de eigen inkomsten alleen de geambieerde groei van sponsorinkomsten wordt onderbouwd. Daar wordt een ‘dedicated’ medewerker gericht op ingezet. De daling van publieksinkomsten lijkt niet in lijn met de groeiambities, evenals de daling van partnerinkomsten en donaties van private fondsen. RSCW lijkt hiermee kansen aan de eigen inkomstenkant te missen, dan wel onvoldoende te onderbouwen. Dit past weliswaar bij een voorzichtige benadering, die gezien het beperkte eigen vermogen verstandig is, maar getuigt onvoldoende van ondernemerschap. Dat blijkt ook uit de magere onderbouwing en toelichting op de cijfers. .

Geadviseerd bedrag

De commissie adviseert een subsidie van € 125.000,- per jaar. RSCW ontving subsidie uit de Impulsregeling, van Rotterdam Festivals en een bijdrage uit twee sportfondsen. De aanvrager heeft deze subsidies als één bedrag ondergebracht in de aanvraag bij het Cultuurplan 2025-2028. Dat acht de commissie niet wenselijk. Op basis van de geschatte matchingsgelden, adviseert de commissie een subsidie van € 125.000,-.