Advies: positief, binnen budget

  • Geadviseerd subsidiebedrag: € 176.000,-
  • Gevraagd subsidiebedrag: € 200.000,-

Samenvatting van de aanvraag

“Tall Tales Company werd opgericht in 2013 door Maartje Bonarius en Harm van der Laan vanuit de droom een plek te creëren voor circus in het Nederlandse kunstenveld. Het gezelschap onderscheidt zich met een innovatieve eigen vorm op de grens van circus en fysiek theater, vaak gekoppeld aan een bijzondere bezoekersbeleving.
Onze missie is via toegankelijke, gelaagde en verhalende circusvoorstellingen ruimte creëren voor dialoog met- en tussen verschillende publieksgroepen. Onze voorstellingen worden daarom zowel uitgevoerd in de theaters als op wijkfestivals. De Tall Tales Studio is de belangrijkste professionele circusbroedplaats van Nederland.

Van 2025 tot 2028 creëren we vier producties binnen het thema falen. Een thema dat niet alleen maatschappelijk relevant is door de toenemende prestatiedruk, maar ook nieuwe artistieke mogelijkheden geeft voor circus als medium.

Activiteiten:

  • Fast Forward (2025): ontwikkeltraject van het Fonds Podiumkunsten voor Nederlandse makers met internationale potentie.
  • The Art of Failing (2026): voorstelling over de verbindende kracht van onze fouten, met de falende circusartiest als metafoor.
  • Stairway (2027): beschouwt hoe we ons als individu kunnen verhouden tot ons falen als collectief, waarbij het publiek rondloopt tussen vijf parallelle verhalen op grote objecten, die samenkomen aan het eind van de performance.
  • Free Fall (2028): onderzoekt de lach als alternatief perspectief op ons onvermijdelijk mislukte streven naar perfectie.
  • So Low (2026-2028): wordt een theatrale expositie gebaseerd op de persoonlijke transformatie van Maartje van acrobaat naar rolstoelgebruiker. Het gevoel van dragen en gedragen worden krijgt vorm in zowel beeldende (video)werken als live performance elementen. Met het Erasmus MC werken we samen in dit project, om via de zeggingskracht van circus nieuwe inzichten over pijn toegankelijk te maken voor een breder publiek.

Repertoirevoorstellingen: Vier bestaande producties blijven de komende jaren op het repertoire.
De Tall Tales Studio groeit verder als nationaal steunpunt en krijgt een grotere publieksfunctie.

De dialoog is de centrale component in de nieuwe meerjarenmarketingstrategie en
rebranding, die wordt omgezet in doelgroepspecifieke content en contextprogrammering.
Daarmee bereiken we jong stedelijk publiek, light users in de wijken en heavy users in de
theaters. Met de digitale elementen uit So Low bereiken we mensen die fysiek niet in staat zijn
een schouwburg of festival te bezoeken.

In Rotterdam werken we met een grote diversiteit aan partners, en bespelen daarmee de hele stad. Tall Tales Company speelt van 2025 tot 2028 minimaal 70 voorstellingen per jaar. Met onze voorstellingen en studio-activiteiten bereiken we jaarlijks zo’n 15.000 mensen, waarvan de helft in Rotterdam. Tall Tales was in 2021 een nieuwkomer in het structurele nationale en Rotterdamse bestel en wordt momenteel ondergefinancierd ten opzichte van haar huidige activiteitenniveau. We voorzien daarom een afname in het aantal activiteiten en een cofinanciering van het Fonds Podiumkunsten van 250.000 euro. Daarnaast is een bijdrage van € 200.000 van de gemeente Rotterdam noodzakelijk om op een faire manier invulling te kunnen geven aan onze ambities en taak als één van slechts twee middelgrote circusgezelschappen in Nederland. Op die manier blijft Tall Tales zowel een centrale spil in- als ambassadeur voor Rotterdam als de leidende circusstad van Nederland.”

Artistieke en inhoudelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als goed. Het vakmanschap blijkt uit het ambachtelijke werk, op het snijvlak van circus en fysiek theater. Daarin is veel aandacht voor een diversiteit aan lichamen. De maatschappelijk ingestoken thema’s cirkelen de komende jaren rond ‘mislukking en succes’. Zoals de aanvraag treffend vermeldt: “We werken met topacrobaten, maar onze werkelijke virtuositeit ligt in het vakmanschap om thematiek over het voetlicht te brengen via de theatrale laag en de emotie die in circusbewegingen besloten ligt.” Het vakmanschap spreekt met name ook uit de gedrevenheid waarmee de aanvrager het ‘makerschap’ binnen het hedendaagse circusveld helpt ontwikkelen. Hiervoor zet het gezelschap de eigen Tall Tales Studio in als broedplaats waar ruimte is voor workshops en open podia, residenties en onderzoek.

Tall Tales Company zorgt voor een goede zeggingskracht van het werk door in hun artistieke signatuur naast het hedendaags circusidioom ook fysiek theater, beeldende kunst en bevindingen uit de (medische) wetenschap een belangrijke rol te geven. Zo komen verschillende perspectieven aan bod, en zoals het gezelschap zelf schrijft: “Daarmee creëren we ruimte voor niet-weten, nuance en twijfel. Onze voorstellingen bieden het publiek de ruimte een komma achter hun standpunt te zetten.”

Het gezelschap werkt vanuit een duidelijk narratief en maakt performances die op vele speelplekken tot hun recht komen. De keuze om jaarlijks verschillende onderzoeksweken te organiseren met andere makers, zonder vooropgezet doel, zorgt blijvend voor vakinhoudelijke verdieping.

De twee artistiek leiders hebben een hecht artistiek team om zich heen verzameld dat inhoudelijk verbredend werkt, met bijvoorbeeld een componist in het vaste team. De keuzes voor artistieke samenwerkingen worden goed onderbouwd en laten zien dat de aanvrager over de eigen discipline heen kijkt. Deze samenwerkingen dragen bij aan de oorspronkelijkheid van de signatuur.

Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline

De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als goed. Tall Tales Company behoort tot de eerste generatie circusinnovators van Nederland. De aanvrager schrijft naar aanleiding van de succesvolle digitale voorstelling Square 2.1: “De komende jaren continueren we onze zoektocht naar hoe we onze beeldende en theatrale circustaal kunnen koppelen aan bijzondere ervaringen voor het publiek, zowel live als digitaal. Voor dit onderzoek maken we dan ook structureel tijd en ruimte”. De aanvraag maakt de noodzaak en de wil om te innoveren goed invoelbaar. Sprekend is de manier waarop de aanvrager woorden kiest voor de link met het persoonlijke: de “persoonlijke transformatie van acrobaat naar rolstoelgebruiker” van artistiek leider Maartje Bonarius. De schakel naar de wetenschap is van hieruit organisch ontstaan, en vanuit het doorvoelde besef dat muziek en beweging de hersenen stimuleren, reikt het gezelschap naar andere vormen, thema’s en publieksgroepen.

De interconnectiviteit van Tall Tales Company is goed. Met de broedplaats heeft het gezelschap een unieke plek in Rotterdam ontwikkeld, die bijdraagt aan een sterke en veerkrachtige circusdiscipline. Er is aandacht voor circusbeoefening op alle niveaus en er zijn voldoende activiteiten om andere gebruikers van de broedplaats te prikkelen, zoals open podia en exposities.

Met het spelen van ongeveer vijftien voorstellingen per jaar op scholen en een tiental voorstellingen op wijkevenementen en lokale podia werkt Tall Tales Company aan lokale verankering. Het gezelschap nodigt deze lichtere publieksgroepen actief uit om ook de voorstellingen in de theaters en op festivals te bezoeken. Het gezelschap kent haar publiek goed.

Binnen thuisstad Rotterdam is de spreiding voldoende. Naast Rotterdam is Tall Tales Company ook vast circusgezelschap in vier andere Nederlandse steden: Deventer, Drachten, Haarlem en Leeuwarden, waar zij regelmatig residenties en verdiepingsprogramma’s organiseren.

De commissie beoordeelt de bijdrage aan internationalisering als goed. Tall Tales Company start in 2025 met een Fast Forward traject van het Fonds Podiumkunsten.

Uit de aanvraag spreekt het besef dat diversiteit en inclusie aandacht behoeven. Het gezelschap zet belangrijke stappen. Het team is diverser geworden en actief op zoek gegaan naar informatie en samenwerkingen “met partners voor wie diversiteit en inclusie in de kern van hun DNA zit.” Het gaat om onder meer Albeda Danscollege, Maaspodium en Rotterdam Circusstad. In de uitwerking van de producties staan samenwerkingen met een b-boy of dramaturg uit de hiphop op stapel. Vanuit het gegeven dat een van de artistiek leiders rolstoelgebruiker is geworden, heeft het gezelschap zich ontwikkeld om de zichtbaarheid en representatie van makers met een beperking te integreren.

Zakelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als goed. De jonge organisatie is in een (te) kleine samenstelling ondanks de coronaperiode goed op koers gebleven in het eerste vierjarenplan en voelt de noodzaak om verder te professionaliseren.
Om de werkdruk te verlagen wil de organisatie groeien met 1,5 fte verspreid over de kern van de organisatie. De artistieke en zakelijke leiding hebben een vast loondienstverband; de overige medewerkers zijn zzp’er. Aan ieder van hen wordt de mogelijkheid geboden om in loondienst te komen. Het gezelschap hanteert de cao Toneel en Dans, waarbij de zzp-tarieven worden bepaald via de omrekentool van digiPACCT. De codes worden goed toegepast met een focus op transparantie, duurzame ontwikkeling, sociale veiligheid en solidariteit.
Tall Tales Company voldoet aan de fair pay-vereisten en is pleitbezorger hiervan in het circusveld. De organisatie ziet het als plicht om de eigen bevoorrechte positie in te zetten om bij te dragen aan een bloeiend circusveld, ook op het vlak van goed werkgever- en opdrachtgeverschap. Dankzij inspanningen van de aanvrager in samenwerking met Circuspunt is het inmiddels mogelijk voor circusartiesten om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten via de Kunstenbond.

Het gezelschap wil het activiteitenniveau meer in verhouding brengen met het inkomstenniveau. Medewerkers zijn overbelast, en cruciale taken zijn belegd bij vrijwilligers. Om meer rust en stabiliteit in de organisatie te brengen, gaat de aanvrager efficiënter werken met één thema en één spelersgroep en brengt het aantal producties van zes naar vier per jaar. Het aantal uitvoeringen daalt van 96 naar 70 uitvoeringen per jaar.

Ondanks de daling in uitvoeringen, is de beoogde groei in bereik van 7.000 naar 11.000 bezoekers goed onderbouwd, in een publieksgerichte marketingstrategie rondom grotere projecten met grotere zaalcapaciteit en bezetting. Uitkoopsommen van bestaand repertoire en extra projecten zijn minimaal kostendekkend, waardoor het gezelschap zowel in de theaters als in de wijken kan blijven spelen. De begroting is helder en realistisch ingeschat in een overtuigende vertaling van de plannen. Dat geeft vertrouwen in een gezonde financiële bedrijfsvoering. Het gezelschap beschikt over een beperkte buffer, passend bij de aard van de organisatie, om tegenvallende resultaten op te vangen.

Al met al is er voldoende vertrouwen in de continuïteit van de organisatie. Wel stijgt de subsidieafhankelijkheid. De commissie vraagt zich af of dat gewenst is. Het aandeel private subsidie daalt, en coproductiegelden zijn laag. Om de artistieke standaarden te kunnen handhaven en eerlijke arbeidsomstandigheden te kunnen blijven garanderen, acht Tall Tales Company de hogere subsidieaanvragen (naar een totaal aandeel van 63 procent) noodzakelijk en reëel. Het gezelschap geeft aan dat uitsluitsel over productiebudgetten uit eigen inkomsten en private fondsen lang op zich laten wachten, wat zijn weerslag heeft gehad op artistieke en productionele keuzes. De commissie heeft hier begrip voor, maar verwacht ook dat het gezelschap zich inspant om het subsidieaandeel de financieringsmix niet te laten verstoren.

Geadviseerd bedrag

De commissie adviseert de subsidieaanvraag te honoreren voor een bedrag van € 176.000,-, gebaseerd op het subsidieniveau 2024 met een aanvullende bijdrage voor de organisatieontwikkeling.