Advies: positief, binnen budget

  • Geadviseerd subsidiebedrag: € 122.300,-
  • Gevraagd subsidiebedrag: € 130.000,-

Samenvatting van de aanvraag

“Watch That Sound (WTS) is een betrouwbare partner, innovatieve hub en creatieve broedplaats in Rotterdam. Sinds 2017 heeft WTS zich bewezen en heeft het verschillende doelen voor de komende periode. Deze doelen zijn onder andere het voortzetten van de opgaande lijn van het plan 2021-2024, het vergroten van het bereik in educatief Rotterdam, het verbeteren van het lesmateriaal en het bevorderen van samenwerking, zowel binnen als buiten het onderwijs. Om deze doelen te bereiken, vraagt WTS een subsidiebedrag van €130.000,-.

Voor de periode 2025-2028 heeft WTS nog grotere ambities. Bij een positieve beoordeling en toekenning van de subsidie wil WTS Rotterdam op de kaart zetten als een broedplaats voor innovatieve muziekeducatie. Ze willen een unieke werkwijze realiseren waarbij kinderen en jongeren gezamenlijk muziek maken bij films, samen met andere makers over de hele wereld. Dit zal uiteindelijk leiden tot een feestelijk evenement genaamd het Soundtrack Live Festival in 2028. WTS erkent dat Rotterdam een diverse stad is met jongeren van verschillende culturen, leefstijlen en maatschappelijke perspectieven. Ze geloven dat samen muziek maken helpt om deze verschillen te overbruggen en bijdraagt aan een inclusievere stad. De workshops en activiteiten van WTS zijn laagdrempelig en vinden plaats op partnerlocaties en scholen in alle wijken van Rotterdam. Hierdoor ontmoeten jongeren elkaar, maken ze samen muziek en worden ze makers. Daarnaast stimuleert WTS samenwerking, het omgaan met verschillen en het bespreken van belangrijke maatschappelijke thema’s.

De ambitie voor de periode 2025-2028 is om de opgaande lijn voort te zetten, het bereik in educatief Rotterdam te vergroten, de kwaliteit van het lesmateriaal te verbeteren en samenwerking met stedelijke partners te bevorderen. WTS wil een grotere impact maken en meer Rotterdammers bereiken door contact te zoeken met scholen, projecten te organiseren met scholen uit andere steden/landen en geïntegreerd lesmateriaal te ontwikkelen. Ze streven constant naar de best mogelijke leerervaringen en willen experimenterend leren bevorderen.

Als actief lid van verschillende partners in Rotterdam werkt WTS samen met andere culturele instellingen om talenten te scouten en deelnemers door te laten stromen naar vervolgtrajecten. Ze willen een speciale doorgaande lijn voor samenwerkend leren rond compositie verder ontwikkelen. Met deze ambitieuze plannen wil WTS Rotterdam nog meer op de kaart zetten als een stad waar innovatieve muziekeducatie plaatsvindt en waar jongeren samen kunnen werken aan klinkende soundtracks.”

Artistieke en inhoudelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de artistiek-inhoudelijke kwaliteit als voldoende. Watch That Sound (WTS) is een organisatie die workshops en lessenseries verzorgt binnen het onderwijs met een speciaal ontwikkelde app voor muziekcompositie gekoppeld aan film. De organisatie bestaat volledig uit zzp’ers. Kennis en kundigheid blijkt onder meer uit de ontwikkeling van de app en de duurzame samenwerking die is opgebouwd met toonaangevende organisaties en festivals, zoals IFFR, Nemo, Bibliotheek Rotterdam, maar ook Film Fest Gent, dat grote aandacht heeft voor filmmuziek en soundtracks.

De commissie waardeert de mogelijkheid die het programma biedt om belangrijke maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Daarbij draagt WTS zorg voor de overdraagbaarheid van het materiaal door deskundigheidsbevordering van leerkrachten/ docenten. De app is voor leerlingen ook bruikbaar buiten school.

WTS besteedt in het plan veel aandacht aan de wijze waarop de leerlingen aangesproken worden: kinderen krijgen verschillende rollen, samenwerking is van belang en de software is laagdrempelig. Het basismateriaal is prikkelend: de organisatie maakt goede animaties en niet zelden wordt gebruikgemaakt van filmmateriaal uit Rotterdam zelf, zoals de bekroonde documentaire Shabu (2022). Daarmee sluit WTS overduidelijk aan bij de belevingswereld van kinderen van deze tijd: muziek en media zijn populair en een soundtrack maken is een goede manier om hierin mee te gaan.

Sterke kanten van WTS zijn: het samenwerken (zowel live als online), de laagdrempelige software, een creatief onderzoek naar de samenhang van beeld en geluid en het gebruik van kwalitatief hoogstaand en prikkelend beeldmateriaal. De organisatie noemt haar werkwijze uniek, maar de commissie kan zich niet helemaal vinden in die kwalificatie: binnen het Netwerk Mediawijsheid zijn er andere instellingen die soortgelijke activiteiten ontwikkelen. Het is opmerkelijk dat WTS niet aangesloten is op dat netwerk.

Het team is groot, maar het is niet inzichtelijk wat de onderwijservaring en didactische achtergrond van de zzp’ers is dan wel welke eisen WTS stelt op dat gebied. Evenmin wordt duidelijk wat de didactische methode is en op welke wijze deze geborgd is in de organisatie. De workshops, hoe waardevol op zich ook, zijn niet ingebed in een breder en verdiepend traject wat borging niet ten goede komt. De organisatie noemt wel een ambitie op een ‘curriculum lange leerlijnen’, dat ook onderwijstrajecten voor po, vo, mbo en buitenschools omvat. Daarnaast stelt WTS actief te zijn op het gebied van talentontwikkeling. Beide worden echter niet toegelicht en concreet uitgewerkt.

Groei is een van de voornaamste doelen voor de komende periode. De strategie daartoe ontbreekt goeddeels: één van de ambities is meer publiciteit en communicatie, maar dat komt vervolgens niet in het plan terug. Ook in het aanbod zijn geen aanknopingspunten te vinden: hoe faciliteert WTS met hun app activiteiten passend bij de onderwijsniveaus die ze nog niet (lijken te) bedienen, dus alle onderwijstypen en -niveaus naast het primair onderwijs? Ook op het gebied van talentontwikkeling lijken de activiteiten beperkt tot kennismaking. De volgende stappen in de keten ontbreken, terwijl de organisatie wel de ambitie heeft om talent te laten doorstromen en uiteindelijk te presenteren op een festival.

Hoewel de commissie de inspanningen ten behoeve van het door WTS ontwikkelde platform waardeert, rijst ook de vraag waarom er sprake is van een apart platform? De getoonde functionaliteiten zitten standaard in de meeste montagetools op de school- (en thuis)computers. Die leren daar nu echter niet mee werken, omdat alles binnen de app blijft. Dat beperkt de mogelijkheid om mee te bewegen met de groei van de talenten.

Waarde voor de stad, de bewoner en de discipline

De commissie beoordeelt de waarde voor de stad, haar bewoners en de discipline als voldoende. In het meerjarenbeleidsplan wordt op verschillende plekken verwezen naar de partners waarmee WTS samenwerkt. De organisatie is op een flink aantal scholen actief, met name in het po, en is lid van verschillende partnersamenwerkingsverbanden, zoals het Netwerk Film- en Media-Educatie Rotterdam, de Rotterdam Muziek Coalitie, de Popunie en KCR. Er is een uitbreiding voorzien naar voorbereidende educatie en bso in samenwerking met onder meer Kinderdam. Op landelijk niveau heeft WTS verschillende partners waaronder Beeld & Geluid. Internationaal zijn er verscheidene samenwerkingen. Die wil de organisatie uitbreiden om naamsbekendheid te vergroten, ideeën uit te wisselen en om ‘het verdienmodel te ontwikkelen en te testen’. Dat klinkt legitiem en aannemelijk. Content wordt ontwikkeld in samenwerking met Kunstbende, de bibliotheek en welzijnsorganisaties. Het is onduidelijk of dit een plan is of reeds realiteit.

WTS bestaat sinds 2005 en ook de komende periode wil de organisatie het platform en de app technisch doorontwikkelen. De innovatie op educatie en artistiek gebied is onderbelicht. De sterke focus op de doorontwikkeling van de app heeft wel een positief effect op de mate van inclusiviteit. Niet alleen het platform, maar ook de workshops en andere activiteiten zijn laagdrempelig, aantrekkelijk en ontworpen om inclusief en toegankelijk te zijn voor een breed publiek, inclusief scholen in wijken met een lage cultuurparticipatie. Het bereik aldaar moet worden vergroot, maar de organisatie geeft aan daartoe nog geen strategieën te hebben.

Er ontbreekt een integrale visie op diversiteit en inclusie. Het beleid erop moet belegd gaan worden bij een kwartiermaker. De benoemde speerpunten ontberen een concrete aanpak.

Er ligt een plan voor een festival, waarvan het programma gevuld moet worden met eigen talent. Omdat de keten van talentontwikkeling die daartoe moet leiden niet wordt toegelicht, is realisatie van dit festival niet heel aannemelijk. Er is sprake van dat de app internationaal ontwikkeld kan worden en mogelijk de basis kan vormen onder een verdienmodel, maar er is geen marktonderzoek dat die hypothese kan staven.

Zakelijke kwaliteit

De commissie beoordeelt de zakelijke kwaliteit als zwak. Op het gebied van de codes is de organisatie niet op orde. Ten aanzien van de Code Diversiteit & Inclusie stelt WTS dat bij de vernieuwing van de RvT er rekening gehouden wordt met diversiteit. Voor een toelichting op Governance en fair pay wordt verwezen naar een bijlage. Daarin wordt niet op de Fair Practice Code en de vijf kernwaarden ingegaan, waardoor inzicht in de huidige situatie en de gewenste verbeteringen ontbreekt. Het door de commissie berekende gemiddeld uurtarief van de zzp’ers voldoet niet aan de vereisten van fair pay. De aanvrager onderschrijft de Governance Code Cultuur en evalueert jaarlijks met het bestuur en interne en externe stakeholders de acht principes, maar er is een groot aantal verbeterpunten die de aanvrager dit jaar nog wil doorvoeren. Het valt verder op dat de aanvrager noemt dat er “waar nodig” een gedragscode wordt opgesteld en dat er geen doelen zijn benoemd voor de komende Cultuurplanperiode.

Als het gaat om het team en de planvorming lijkt de organisatie wel goede stappen te zetten richting professionalisering. Het is jammer dat deze stappen nu nog niet altijd zichtbaar zijn, aangezien de voornaamste transities in 2024 plaats moeten vinden.

WTS is in grote mate afhankelijk van subsidies. De liquiditeitspositie en vermogenspositie waren eind 2022 goed.
De organisatie is er niet in geslaagd om een begroting in te dienen die de groeiambities voor de komende jaren overtuigend onderbouwt. Er zitten rekenfouten in de meerjarenbegroting en baten en lasten worden niet toegelicht.

De organisatie rekent op een groei van ruim 8 procent aan bezoeken en deelnames aan de activiteiten en lessen. De publieksinkomsten stijgen daarentegen met 27 procent. Het ontbreekt aan een onderbouwing van deze incongruentie. WTS rekent daarnaast op € 40.000,- van private fondsen, maar geeft niet aan welke fondsen dit zijn, noch is er sprake van een overtuigend trackrecord op het gebied van fondsenwerving. Een groot deel van de inkomsten uit private fondsen moet worden ingezet ten behoeve van investeringen; het is twijfelachtig of fondsen daarin mee willen gaan. Indien geen van de private fondsen daartoe bereid wordt gevonden, dienen de investeringen uit eigen middelen te worden gedaan. Dat zet de continuïteit van de stichting onder druk.

De organisatie staat huiverig tegenover het ontwikkelen van een verdienmodel onder de app, ondanks dat in het plan wordt benoemd dat zo’n model ontwikkeld en getest zal worden. WTS is opgericht als een “ideële organisatie om compositie toegankelijk te maken” en niet met de intentie om een commercieel product op te bouwen. Die twee hoeven volgens de commissie echter niet tegenstrijdig te zijn. “Commercie vereist veel concessies aan het concept.” De commissie ziet niet in waarom: er is ook veel vraag naar het concept in de huidige vorm. Inzet op meer eigen inkomen lijkt daarom haalbaar.

De organisatie toont in het plan weinig initiatief om de financieringsmix te verbreden en is in toenemende mate afhankelijk van één subsidieverstrekker. Hoewel Watch That Sound over bescheiden financiële buffers beschikt, is de verwachte continuïteit in de bedrijfsvoering, mede door de geplande investeringen, voor de komende jaren niet gewaarborgd.

Geadviseerd bedrag

De commissie adviseert om het subsidieniveau van 2024 te handhaven.